Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Naib Presiden PAS Idris Ahmad memaklumkan bahawa presiden parti itu yang juga anggota parlimen Marang Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak hadir pada pembukaan mesyuarat pertama penggal kelima, parlimen ke-13 hari ini kerana tidak sihat.

"Dia tak hadir sebab tak berapa sihat sangat, insha-Allah esok dia akan hadir," kata Idris kepada pemberita selepas menghadiri upacara pembukaan mesyuarat parlimen yang turut dihadiri Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V.

Beliau berkata demikian ketika ditanya mengenai ketidakhadiran Abdul Hadi hari ini.

Selain itu, Idris yang juga adalah anggota parlimen Bukit Gantang turut berharap agar rang undang-undang persendirian berkaitan pindaan Akta 355 dapat dibacakan pada parlimen kali ini.

"Kita harap ia akan dibentangkan. Itu kita harap. Kita harap juga kerajaan terutamanya, ada inisiatif dan keberanian supaya membenarkan RUU dibentangkan," katanya.

Hadi pada November lalu membawa usul untuk meminda Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) (Akta 355) dengan mencadangkan bagu menaikkan had hukuman penjara kepada 30 tahun, denda hingga RM100,000 dan maksimun 100 kali sebatan.

Hukuman syariah buat masa ini adalah hukuman penjara tidak melebihi tiga tahun, denda hingga RM5,000 dan maksimun enam kali sebatan.

Rang undang-undang Hadi itu dipinda pada sesi Parlimen lalu selepas mesyuarat bersama dengan anggita parlimen BN yang dipengerusikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

Kerajaan merancang untuk mengambil alih rang undang-undang itu selepas bacaan kedua.

 

Lihat Komen
ADS