Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images
mk-logo
Berita

Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia menafikan dirinya menerima arahan daripada BN berhubung keputusannya menangguhkan perbahasan pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355.

Kenyataannya itu dibuat susulan Presiden MIC Datuk Seri Dr S Subramaniam dilaporkan berkata bahawa keputusan untuk menangguhkan perbahasan dibuat semasa mesyuarat majlis tertinggi BN sebelum ini.

Menurut Dr Subramaniam, keputusan itu adalah untuk membolehkan PAS untuk membentangkan kes mereka dan terdapat persetujuan bahawa ahli parlimen tidak akan mengundi pada hari itu.

"Saya tak peduli apa yang mereka kata. Bagi saya, saya bersikap adil.

"Saya tidak mempunyai agenda politik, saya memastikan setiap persidangan dapat berjalan dengan lancar.

"Kerana apa mereka kata, termasuk pemimpin komponen (BN), adalah untuk kepentingan politik mereka. Mereka bertanding (pada untuk pilihan raya). Saya tidak bertanding,” kata Pandikar ketika ditemui Malaysiakini pada sebuah majlis di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata adalah menjadi hasrat kerajaan untuk menyelesaikan semua urusan kerajaan sebelum Khamis, dan beliau terpaksa mematuhi ini mengikut Peraturan Mesyuarat 15.

"Oleh itu, apabila saya diberi kebebasan pada hari itu, saya mahu mengakhirinya awal," katanya sambil memberitahu bahawa sidang dewan Rabu lalu hanya berakhir pada jam 5.05 pagi Khamis.

Semalam, Pandikar menangguhkan perbahasan usul Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang pada sesi parlimen akan datang yang bersidang semula pada 24 Julai.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS