Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Akta 355: Anwar utamakan pindaan lebih holistik
Diterbitkan:  Apr 8, 2017 7:47 PM
Dikemaskini: 11:49 AM

Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim nyata 'ketinggalan' dalam perbahasan pindaan kepada rang undang-undang (RUU) pindaan Akta Mahkamah Syariah (Bidang Kuasa Jenayah) 1965 atau Akta 355 setelah jasadnya terpenjara di Sungai Buloh.

Namun, dalam menyentuh mengenai isu berkenaan dalam kenyataan yang dikeluarkan melalui partinya, Anwar tidak menolak cadangan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk meminda Akta 355 yang bertujuan untuk mengukuhkan mahkamah Syariah, seperti kata PAS.

Anwar menyatakan sokongan ke atas sebuah jawatankuasa khas PKR mengenai Akta 355 bagi melihat pelbagai aspek Mahkamah Syariah dan bukan hanya berkenaan hukuman seperti yang dicadangkan oleh Abdul Hadi.

"PKR telah menyatakan kerelaan menyertai Jawatankuasa Pilihan untuk meneliti, secara menyeluruh, pemerkasaan Mahkamah Syariah yang akan dilaksanakan.

"Ia termasuk keutuhan, kebebasan dan kompetensi kehakiman Mahkamah Syariah, pendakwaan bebas, sistem penjara termasuk tahap hukuman, program latihan yang perlu serta infrastruktur yang lebih baik dan belanjawan yang bersesuaian.

"Maknanya, usul Jawatankuasa PIlihan lebih luas dan mencakupi, dan tidak hanya terbatas kepada tahap hukuman," katanya.

Anwar berkata, pendekatan tersebut akan menjadi lebih bermakna dan berkesan.

Tegas beliau, satu aspek kontroversi dan membimbangkan dalam RUU 355 adalah hukuman yang jauh lebih tinggi daripada yang sedia ada dan perlu penelitian dan pemerincian.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS