Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini

Kira-kira 1.6 juta kakitangan awam selama ini menjadi antara penyumbang utama undi kepada parti pimpinan Datuk Seri Najib Razak, namun ketika perdana menteri itu bersedia mendapatkan mandat sekali lagi, beliau berdepan cabaran kenaikan harga barang yang mungkin menyusutkan sokongan.

Harga barangan meningkat ketara sejak kerajaan memotong beberapa subsidi dan melancarkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) bagi memenuhi keperluan kewangan diisebabkan kejatuhan pendapatan daripada jualan minyak dan gas.

Kakitangan kerajaan pelbagai peringkat kemudian mengadu mereka terjejas dengan keadaan itu.

"Isteri saya melakukan kerja tambahan untuk menambah pendapatan tetapi kami tidak boleh menabung," kata Mohd Nizam, 28,, yang menjadi penyokong Umno sebelum ini.

Namun seperti ramai kakitangan awam lain yang ditemui Reuters, mereka enggan menyatakan sama ada akan terus menyokong Umno atau sebaliknya.

"Saya tak tahu macam mana kami nak hidup kalau ada anak," katanya yang menunggang motosikal untuk ke tempat kerja setiap hari di Putrajaya.

Mohd Nizak bekerja sebagai seorang kerani dengan pendapatan kira-kira RM3,000 sebulan.

Kenaikan harga menjadi faktor penting yang mendorong pengundi bandar dan bukan Melayu meninggalkan BN pada dua pilihan raya umum lalu.

Namun Umno bergantung kepada sokongan daripada pengundi Melayu Islam di kawasan luar bandar, serta kakitangan awam yang kebanyakannya berbanggsa Melayu.

Pilihan raya umum akan datang sepatutnya boleh ditangguhkan sehingga 2018 tetapi selepas berdepan dengan skandal rasuah yang didakwa terkait dengan 1MDB, Najib dijangka memanfaatkan kegagalan pembangkang menyusun pakatan yang kemas untuk mengadakan pilihan raya tahun ini.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS