Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
G25 bimbang ulama tempatan tiru Zakir Naik
Diterbitkan:  May 8, 2017 6:17 PM
Dikemaskini: 10:27 AM

Kumpulan G25 yang diwakili golongan profesional Melayu meluahkan kebimbangan terhadap sikap bertolak ansur yang ditunjukkan pihak berkuasa Malaysia terhadap pendakwah kontroversi, Dr Zakir Naik.

Dalam satu kenyataan, Sekretariat G25 berkata, mereka bimbang gaya "toleransi" yang dipamerkan pendakwah berkenaan akan menggalakkan ulama-ulama tempatan di negara ini.

"Kami percaya kepada kebebasan bersuara, tetapi apabila dibenarkan memihak kepada orang tertentu dan menafikan orang lain yang mempunyai pandangan berbeza, ia bukan jenis kebebasan yang sihat untuk masyarakat kita yang berbilang kaum.

"Kami juga bimbang bahawa kenyataan negatif Zakir kepada agama lain akan menyemarakkan semangat kepada ulama Malaysia untuk mengikuti gaya "toleransi" beliau.

"Maklum balas yang kita lihat di kumpulan sembang menunjukkan bahawa orang bukan Islam gentar terhadap trend terbaru ini di mana pegawai tinggi agama seolah-olah mempunyai imuniti dalam menyatakan pendapat mereka begitu bebas tanpa mengambil kira perasaan kaum lain," kata sekretariat G25.

Walaupun mereka menghormati hak Zakir untuk menyatakan pandangan mengenai Islam dan perbandingan dengan agama-agama lain, kumpulan itu bimbang kerana beliau selalu mencetuskan kemarahan di kalangan orang ramai kerana sering merendahkan agama lain.

Mereka juga menegaskan bahawa Zakir telah dilarang daripada berdakwah di United Kingdom, Kanada, Singapura, India dan Pakistan kerana pandangan yang melampau dan sikap tidak bertoleransi terhadap kebebasan beragama.

[Baca berita penuh]

 

 

 

Lihat Komen
ADS