Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rakyat M'sia diminta jadi plaintif dalam saman terhadap PM
Diterbitkan:  May 15, 2017 3:30 PM
Dikemaskini: 10:22 AM

Gerakan pemuda Pakatan Harapan yang menggelarkan diri Gerakan Anakmuda Tolak Najib (GANT1) menggesa rakyat Malaysia menjadi plaintif dalam saman terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Dalam usaha berbuat demikian, orang ramai diminta menandatangani "petisyen rakyat", yang boleh dimuat turun dari laman Facebook GANT1 Najib. Petisyen itu juga akan diedarkan dalam acara-acara anjuran pergerakan itu.

Menurut Timbalan Ketua Pemuda Parti Amanah Negara (AMANAH) Faiz Fadzil, GANT1 ditubuhkan untuk menentang salah laku yang dikatakan dilakukan Najib.

Sebagai langkah pertama, kumpulan itu akan mengambil tindakan undang-undang terhadap perdana menteri dan pihak berkaitan dalam penyelesaian antara 1Malaysia Development Bhd (1MDB) dan Petroleum Investment Company (IPIC).

Faiz berkata surat tuntutan akan dikeluarkan minggu ini dan kes itu akan dikendalikan oleh firma guaman Mohamed Haniff Khatri Abdulla.

Ini berikutan memorandum yang dikemukakan oleh Pemuda AMANAH kepada Pejabat Perdana Menteri di Putrajaya pada 4 Mei lalu yang mahu Najib mengenai penyelesaian 1MDB-IPIC dalam 10 hari.

"Bagaimanapun, tiada sebarang maklum balas daripada Perdana Menteri. Sebagai rakyat, kita kecewa dengan tindakan regresif beliau," kata Faiz pada sidang akhbar di Kuala Lumpur hari ini.

Beliau berkata sejak penyelesaian melalui proses timbang tara yang melibatkan wang pembayar cukai, GANT1 percaya tindakan konkrit perlu diambil untuk mencegah penyelewengan.

Beliau berkata ini adalah penting kerana AS $ 3.5 bilion (RM15.5 bilion) adalah "penipuan" yang dibayar kepada Aabar Investments PJS Ltd (Aabar BVI), yang diperbadankan di Virgin Islands.

"Ironinya, tiada tindakan undang-undang diambil oleh pihak berkuasa terhadap mereka yang terlibat dalam penyalahgunaan dana 1MDB," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS