Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
OIC kutuk serangan di stesen TV Aghanistan
Diterbitkan:  May 18, 2017 3:07 PM
Dikemaskini: 7:08 AM

Setiausaha Agung Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) Dr Yousef A Al-Othaimeen mengutuk sekeras-kerasnya serangan militan Daesh ke atas stesen radio dan televisyen di Jalalabad, Afghanistan, pada Rabu, yang menyebabkan sekurang-kurangnya enam terbunuh dan menyebabkan beberapa yang lain tercedera.

Beliau menyifatkan serangan kejam terhadap orang awam itu sebagai cubaan pihak militan untuk menggugat peranan pihak media dalam pembangunan negara, sambil menambah serangan itu juga jelas melanggar undang-undang antarabangsa, katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan OIC.

Beliau juga menggesa pihak berkuasa Afghanistan untuk tidak berlembut dalam usaha mereka menentang keganasan dan menyeru pihak yang bertanggungjawab ditangkap dan dibawa ke muka pengadilan.

Al-Othaimeen turut menyampaikan ucapan takziah kepada keluarga mangsa, kerajaan dan rakyat Afghanistan.

Beliau menegaskan adalah menjadi prinsip dan pegangan OIC menolak sebarang bentuk perbuatan keganasan.

Menurut laporan, empat penyerang yang memakai jaket bunuh diri dan membawa senjata AK-47 memasuki Stesen Radio Televisyen Afghanistan (RTA). Seorang daripada mereka meletupkan diri di pintu masuk bangunan itu manakala yang lain melepaskan tembakan secara rambang.

Ketiga-tiga penyerang itu terbunuh dalam pertempuran bersenjata dengan pasukan keselamatan.

- Bernama


Sertai saluran WhatsApp Malaysiakini BM sekarang untuk mendapatkan perkembangan berita terkini!

Lihat Komen
ADS