Paling Popular
Terkini

Satu kajian oleh NGO berkaitan PKR, Invoke berhubung calon perdana menteri pilihan orang ramai mendapati bahawa dalam pertandingan tiga penjuru, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mempunyai sedikit kelebihan berbanding pemimpin Pakatan Harapan.

Kaji selidik yang dijalankan ke atas 18,000 orang itu mendapati, 31 peratus memilih Najib, 28.5 peratus memilih calon dari HARAPAN manakala 6.1 peratus memilih Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang.

Manakala, 34.4 peratus daripada responden berkenaan tidak menjawab.

Bagi HARAPAN, terdapat lapan calon yang disenaraikan.

Mengikut sistem negara ini, perdana menteri tidak dipilih secara langsung oleh rakyat tetapi dipilih berdasarkan parti yang mendapat sokongan atau kerusi terbanyak di Dewan Rakyat.

Sejak 13 pilihan raya lalu, secara konvensyen, pemimpin tertinggi Umno, parti yang menjadi tulang belakang BN menjadi perdana menteri.

Walau bagaimanapun, Naib Presiden PKR dan Penyelaras Invoke, Rafizi Ramli percaya bahawa keputusan kaji selidik itu mencerminkan sentimen pengundian.

Kajian itu dijalankan dari 6 Februari - 23 Mei.

Berhubung soalan, sama ada mereka terus menyokong Najib sebagai perdana menteri, pendapat orang ramai berbelah-bahagi, dengan 44 peratus menyatakan ya, 44 peratus lagi berkata tidak, manakala 12 peratus menjawab mereka tidak tahu.

Rafizi bagaimanapun membentangkan ini sebagai 56 peratus tidak memihak kepada Najib.

Andaiannya, jika pemimpin BN lain disenaraikan sebagai pilihan kepada responden, peratusan m yang mahu Najib kekal sebagai PM akan menjadi lebih rendah.

Beliau juga membuat hipotesis bahawa responden yang tidak memberikan jawapan mungkin adalah penyokong pembangkang.

"Rakyat Malaysia tidak suka menjawab soalan-soalan politik," katanya.

Sementara itu, Rafizi berkata kaji selidik Invoke tidak boleh dibandingkan dengan kajian yang dijalankan oleh Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) yang dibentangkan awal bulan ini.

Ini adalah disebabkan oleh pelbagai faktor tu, seperti tempoh masa yang berbeza ketika kajian dijalankan, dan juga soalan yang berbeza.

Kaji selidik BERSATU yang dijalankan antara bulan Julai dan Ogos tahun lalu, mendapati PAS sebagai parti paling popular ketika itu, malah mengatasi BN.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS