Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Sembang seks: 'Lekuk tubuh' antara aspek disiasat polis
Diterbitkan:  May 25, 2017 7:13 PM
Dikemaskini: 11:20 AM

GLOBAL | Polis Indonesia yakin sembang seks antara pemimpin Front Pembela Islam, Rizieq Shihab, dengan seorang ibu tunggal itu adalah asli.

Walaupun tanpa kehadiran Rizieq yang kini berada di luar negara, polis tetap menjalankan siasatan lanjut selepas kandungan sembang seks didakwa berlaku di antara kedua-dua individu itu menjadi tular.

Media Indonesia melaporkan, polis berpendapat kes antara Rizieq dan Firza itu memiliki persamaan dengan skandal seks antara penyanyi kumpulan Noah, Ariel, dengan dua selebriti negara itu, Cut Tari dan Luna Maya.

Justeru, kata Polis Metro Jaya Jakarta, siasatan juga sedikit sebanyak akan menggunakan kaedah seperti mereka menyelidik skandal atas ranjang Ariel

Antara aspek diteliti ialah 16 "lekuk tubuh" yang dapat dilihat pada gambar terakam pada imej tular itu.

Ketua Polis Metro Jaya, M Iriawan, berkata 16 lekuk tubuh itu sukar dicabar walaupun pelakunya tidak mengaku.

"Ariel dulu pun tidak mengaku. Selain ada suara (dalam kes Ariel) lekuk-lekuk tubuh ada, 16 lekuk tubuh yang tak boleh ditipu itu ada pada tubuh Firza.

"Semua ini akan diselidik dengan teliti oleh pakar forensik," katanya dipetik Liputan6.

Ada pakar forensik

Rizieq dituduh bersembang hal-hal lucah dan sulit dengan Firza melalui aplikasi WhatsApp. Insiden itu dipercayai bukan berlaku pada tahun ini namun terbongkar apabila ibu tunggal itu ditahan polis yang menyiasat kes konspirasi menjatuhkan kerajaan.

Imej dan sembang lucah itu dipercayai diperoleh apabila telefon genggam Firza dirampas untuk disiasat dan ia terbongkar secara tidak sengaja.

Kedua-dua pihak setakat ini menafikan terlibat dalam sembang terlampau itu. Firza sudah tampil memberi keterangan kepada polis namun Rizieq yang terkenal sebagai pemimpin gerakan Islam itu meninggalkan Indonesia ketika isu berkenaan semakin panas.

Rizieq mendakwa beliau pergi ke Arab Saudi untuk mengerjakan umrah. Tidak dapat dipastikan bila dia akan kembali ke Indonesia.

Ariel - dulunya penyanyi kumpulan Peterpan - terlibat dalam skandal seks dengan dua selebriti jelita dan ia heboh di media pada Jun 2010 apabila klip aksi mereka diranjang tersebar.

Ia dilaporkan mendapat liputan di pelbagai negara, termasuk di Britain dan Afrika Selatan

Ariel - atau nama sebenarnya Nazril Irham - kemudian dibicarakan mengikut Akta Pornografi 2008 dan disabitkan kesalahan. Dia dihukum penjara tiga setengah tahun walaupun pendakwa memohon lima setengah tahun.

Luna Maya dan Cut Tari tidak didakwa selepas mereka dianggap sebagai saksi penting pendakwaan.

M Irawan juga berkata, polis Metro Jaya mempunyai anggota pakar bidang forensik dan kedoktoran yang dapat meneliti lekuk tubuh seseorang dan membuat perbandingan dengan sesuatu gambar.

Katanya, polis juga sudah merampas sejumlah bahan bukti dari rumah Firza. Antaranya ialah peti televisyen dan lantai di rumah wanita terbabit.

"Setakat ini ia didapati sama seperti apa yang ada dalam gambar pada WhatsApp berkenaan," katanya.

Untuk rekod nama Rizieq memang tidak asing di Indonesia. Dia pernah memimpin perhimpunan massa di tengah ibu negara Indonesia semasa kempen pemilihan gabenor Jakarta berlansung.

Bersama FPI, Rizieq mengajak umat Islam di bandar raya itu menolak Basuki Tjahaja Purnama - atau Ahok - sebagai gabenor.

Lihat Komen
ADS