Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
10 termasuk 2 KPD dibebas dengan jaminan SPRM
Diterbitkan:  May 27, 2017 2:04 PM
Dikemaskini: 6:06 AM

Sepuluh individu termasuk tujuh anggota polis yang direman bagi membantu siasatan kes rasuah berhubung kegiatan mengutip wang daripada pengusaha pusat judi haram dan rumah urut di sekitar Melaka dibebaskan dengan jaminan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Anggota polis berkenaan termasuk dua ketua polis daerah yang bertugas di Melaka masing-masing dibebaskan dengan jaminan RM50,000 dengan seorang penjamin dalam prosiding reman di Mahkamah Majistret di sini semalam.

Hari ini, di mahkamah yang sama, Majistret Nik Isfahanie Tasnim Wan Ab Rahman membenarkan tiga suspek yang merupakan orang awam dibebaskan dengan jaminan masing-masing sebanyak RM10,000 dengan seorang penjamin.

Kesemua individu yang berumur antara 31 hingga 54 tahun disiasat mengikut Seksyen 16 (a)(B) dan 17(a) Akta SPRM 2009 serta Akta Pencegahan Pengubahan Wang Haram, Pencegahan Pembiayaan Keganasan dan Hasil daripada Aktiviti Haram 2001.

Sehingga kini, 13 individu termasuk sembilan pegawai dan anggota polis di Melaka ditahan bagi membantu siasatan kes tersebut.

Bagaimanapun, tiga lagi suspek, iaitu dua pegawai polis berpangkat Deputi Superintenden (DSP) dan Asisten Superintenden (ASP) serta seorang pemandu van yang menjadi orang tengah mengutip wang perlindungan masih ditahan reman.

Pegawai polis berpangkat DSP dari daerah Melaka Tengah direman tujuh hari sehingga 29 Mei ini, pemandu van sehingga 30 Mei manakala pegawai polis berpangkat ASP ditahan reman selama tujuh hari sehingga 31 Mei bagi membantu siasatan.

- Bernama

Lihat Komen
ADS