Paling Popular
Terkini
story images
story images

Sejak bulan September yang lalu, kerajaan negeri Selangor mengumpul data daripada aplikasi telefon pintar trafik Waze mengenai salah satu aduan paling biasa daripada pengguna jalan - jalan berlubang.

Di peringkat pelancarannya, skim ini melibatkan tujuh daripada 12 majlis perbandaran dan kerajaan tempatan Selangor. Menurut Timbalan Pengarah Unit Penyampaian Smart Selangor Fahmi Ngah, sambutan yang diterima adalah luar biasa.

"Anda boleh melaporkan lokasi jalan berlubang melalui Waze. Maklumat datang kepada kita dalam unit penyampaian. Kemudian kita boleh melihat, menganalisisnya dan menghantar pembetulan bagi pihak berkuasa tempatan mengambil tindakan.

"Data ini datang dalam seperti setiap saat dan setiap hari kita akan mendapat sekurang-kurangnya 200 hingga 300 laporan daripada tujuh pihak berkuasa tempatan dalam Selangor. Kedua-dua pelatih yang terpaksa (memproses laporan) berasa sangat kecewa kerana ia manual, jadi kami mengkodkan segala-galanya untuk menjadikannya automatik dan membuat semua orang gembira, "katanya.

Bagaimanapun, kerja-kerja itu tidak berakhir di situ. Perkongsian antara kerajaan Selangor adalah salah satu inisiatif di bawah pelan tindakan Smart Selangor yang dilancarkan pada bulan Disember lalu.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS