Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Ismail Sabri umum lebih RM84j 'duit raya' Felcra
Diterbitkan:  Jun 12, 2017 9:46 AM
Dikemaskini: 1:46 AM

Seramai 59,951 peserta Felcra Berhad di seluruh negara menerima 'duit raya' apabila agensi itu mengagihkan dividen interim pertamanya bagi tahun ini berjumlah RM84.18 juta.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob berkata peserta terbabit akan menerima antara RM2,000 hingga RM8,000 masing-masing bergantung kepada saiz pegangan saham tanah peserta.

Bayaran akan diselesaikan sebelum sambutan Aidilfitri, katanya kepada pemberita pada Majlis Penyampaian Dividen Felcra dan Cahaya Ramadan di Dewan Orang Ramai Felda Tambangau 6/8 yang turut disertai Pengerusi Felcra Datuk Seri Bung Moktar Radin, di Bera hari ini.

Ismail Sabri berkata bayaran dividen itu adalah hasil keuntungan projek berkeluasan 106,763 hektar bagi tempoh Januari hingga April tahun ini berjumlah RM120.271 juta.

"Agihan dividen ini adalah 70 peratus daripada keuntungan projek dan baki keuntungan akan diguna untuk membiayai kos operasi ladang," katanya.

Mengulas lanjut, Ismail Sabri berkata agihan dividen kali ini adalah lebih tinggi berbanding tahun lalu yang berjumlah RM74 juta kepada 75,184 peserta.

"Peningkatan jumlah agihan ini turut dipengaruhi oleh faktor kanaikan purata harga komoditi iaitu RM312.72 per tan bagi kelapa sawit, RM7.49 per kilogram untuk getah dan RM1,200 per tan bagi padi.

"Kenaikan harga ini juga sedikit-sebanyak disumbangkan oleh kejayaan lawatan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak ke negara luar sebelum ini seperti di China yang telah meningkatkan harga kelapa sawit," katanya.

Ismail Sabri juga berkata tahun lalu, 963 projek Felcra merekodkan keuntungan berjumlah RM254.22 juta.

Dalam pada itu, beliau berkata Felcra masih mengkaji kesesuaian pembayaran dividen secara bulanan kepada peserta ladang kelapa sawit yang telah dilaksanakan di beberapa kawasan di Perak.

"Perkara ini masih dalam peringkat kajian kerana ada sesetengah peserta suka mendapat bayaran bulanan dan ada juga orang lebih suka menerima dalam jumlah yang banyak.

"Buat masa sekarang Felcra membayar dividen sebanyak tiga kali dalam tempoh setahun," katanya.

- Bernama

Lihat Komen
ADS