Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
BERSIH sekali lagi tuntut Najib letak jawatan
Diterbitkan:  Jun 16, 2017 4:08 PM
Dikemaskini: 8:12 AM

Gerakan reformasi pilihan raya, BERSIH mengulangi gesaan supaya Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak meletakkan jawatan susulan dakwaan terbaru yang terkandung dalam saman sivil oleh Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berhubung penyelewengan dana 1MDB.

Dalam satu kenyataan media, BERSIH menyatakan rasa terkejut dengan dakwaan sekitar penyelewengan dana 1MDB.

"BERSIH sekali lagi menuntut peletakan jawatan Perdana Menteri untuk memberi laluan kepada siasatan bebas ke atas 1MDB dan pemulihan kebebasan institusi negara.

"Rakyat Malaysia tidak seharusnya berhenti menuntut kebertanggungjawaban dan ketelusan daripada pegawai awam.

“Dengan pilihan raya umum ke-14 semakin hampir, kita mesti menjadikan suara rakyat didengar dalam gesaan menamatkan rasuah dan penipuan di semua institusi awam," kata jawatankuasa pemandu BERSIH hari ini.

Menurut BERSIH, pemfailan DOJ itu juga mencemarkan reputasi Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali, yang pada Januari tahun lalu, membersihkan Najib daripada sebarang salah laku.

"Ia secara langsung bercanggah dengan kenyataan Apandi yang menyatakan 1MDB adalah satu-satunya sumber dana AS$681 juta dipindahkan kepada Najib.

"Dakwaan ini adalah tuduhan berat ke atas institusi awam Malaysia," kata BERSIH.

Jawatankuasa pemandu juga menyatakan bahawa reaksi daripada Pejabat Perdana Menteri, Apandi dan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar cuma sekadar menuduh DOJ menyindir Najib, memanipulasi dan campur tangan dalam politik tempatan dan keengganan mereka untuk bekerjasama.

"Bagaimanapun, tiada bukti diberikan supaya menyanggah saman mahkamah setebal 251 muka surat itu.

"Tidak ada keterangan untuk menyangkal dakwaan tersebut dan kemasukan dana ini yang digunakan untuk memanipulasi keputusan pilihan raya umum ke-13 melalui kegiatan rasuah dan politik wang," katanya.

BERSIH juga mendakwa bahawa perkembangan ini mengingatkan rakyat mengenai penyingkiranTan Sri Abdul Gani Patail sebagai peguam negara, Tan Sri Muhyiddin Yassin sebagai timbalan perdana menteri dan Datuk Seri Mohd Shafie Apdal sebagai menteri serta tindakan Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC), yang menyiasat dakwaan itu pada tahun 2015.

"Sejak itu, rakyat Malaysia tidak pernah diberikan penjelasan oleh institusi negara sendiri mengenai mana hilangnya dana tersebut.

"Tujuh tahun sudah berlalu sejak isu 1MDB pertama kali dibangkitkan di Parlimen, tetapi hakikatnya kebenaran masih disembunyikan daripada rakyat.

"Sebagai petunjuk jelas kekurangan ketelusan dan akauntabiliti berhubung skandal ini, laporan Ketua Audit Negara ke atas 1MDB masih dikekalkan di bawah Akta Rahsia Rasmi," katanya.

Dalam dua perhimpunan sebelum ini, BERSIH menggesa Najib supaya meletakkan jawatan. Pertubuhan pro-kerajaan menuduh BERSIH menjadi alat pembangkang.

Dalam pemfailannya yang ketiga, DOJ meletakkan jumlah yang diselewengkan pada AS$540 juta dan sedang berusaha untuk merampas AS$1.7 bilion dalam bentuk aset yang dipercayai diperolehi melalui dana yang dicuri daripada 1MDB.

Antara senarai barangan yang cuba disita oleh DOJ, termasuk kapal layar, barangan kemas, berlian, rangkaian pusat kecergasan dan karya seni.

Najib berulang kali menafikan dirinya menyalahgunakan dana awam untuk kepentingan peribadi dan mendakwa pertuduhan itu dibuat oleh mereka yang mahu menggulingkannya.

Lihat Komen
ADS