Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Akhbar bahasa Melayu, Inggeris 'benam' isu sebenar DOJ-1MDB
Diterbitkan:  Jun 17, 2017 4:28 PM
Dikemaskini: 8:30 AM

Rakyat Malaysia yang masih tidak mengakses berita dalam talian mungkin tidak sedar mengenai dakwaan Jabatan Keadilan (DOJ) Amerika Syarikat berkaitan 1MDB, jika hanya bergantung kepada muka hadapan akhbar-akhbar berbahasa Inggeris dan Melayu utama hari ini.

Sebaliknya, akhbar arus perdana berbahasa Inggeris dan Melayu pagi ini menumpukan kepada tragedi kematian remaja dibuli, T Nhaveen dan kematian dua juruterbang TUDM Diraja Malaysia.

Utusan Malaysia, bagaimanapun, memperuntukkan sedikit ruang halaman depan untuk penafian terhadap dakwaan DOJ.

Muka hadapan akhbar berbahasa Cina Sin Chew Daily, China Press dan Nanyang Siang Pau semuanya menumpukan kepada dakwaan DOJ.

Sementara itu, jika anda menyelak akhbar berbahasa Inggeris dan Melayu, anda akan dapati artikel mengenai Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali; Menteri Komunikasi dan Multimedia Datuk Salleh Said Keruak dan Setiausaha Akhbar Perdana Menteri, Datuk Seri Tengku Sariffuddin Tengku Ahmad yang semuanya menepis dakwaan DOJ.

Beberapa akhbar juga memaparkan berita penafian 1MDB, manakala New Straits Times, Utusan Malaysia dan Berita Harian menyajikan laporan tambahan mengenai laporan polis oleh NGO Jaringan Melayu Malaysia (JMM) mengenai perkara itu.

Membaca artikel berkenaan, bagaimanapun, tidak mendedahkan sebarang butiran mengenai apa sebenarnya yang didakwa DOJ.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS