Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
‘Ada nyalaan api DAP cuba sekat bukan Islam sokong PAS’
Diterbitkan:  Jun 19, 2017 8:45 AM
Dikemaskini: 12:49 AM

PAS mendakwa DAP cuba menyekat usaha parti itu mendapatkan sokongan bukan Islam terutamanya kaum Cina tetapi menganggap ia hanya bersifat sementara.

Anggota Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Nik Mohamad Abduh Nik Abdul Aziz sambil mengaku parti itu menghadapi cabaran dalam usaha mendapatkan sokongan bukan Islam, tetapi menyifatkannya sebagai masalah kecil.

"Cuma yang ada hanya nyalaan api yang dibuat oleh DAP untuk sekat sokongan bukan Islam terhadap PAS, tetapi ia mudah dipadamkan dengan air... kami sendiri (dalam) Pemuda PAS mempunyai hubungan baik dengan bukan Islam.

"Walaupun parti berpecah (PAS dengan DAP) tetapi hubungan peribadi tidak pernah pecah... ini menandakan ada (pihak) yang kata PAS akan mengambil masa 1,000 tahun untuk mendapat sokongan Cina, tidak (tepat) sama sekali, kita akan ambil masa lebih cepat untuk mendapatkan sokongan itu.

"Cumanya kita akuilah sokongan itu (daripada bukan Islam) untuk PRU14 (Pilihan Raya Umum Ke-14) kita tidak akan dapat sebagaimana dalam PRU13 lepas," katanya yang dipetik oleh Bernama pada sidang media selepas sesi dialog (Program Munaqasyah) Ucapan Dasar Presiden di Kompleks PAS Kedah dekat Alor Setar, Sabtu lalu.

Nik Mohamad Abduh juga tetap yakin dengan kekuatan PAS untuk menghadapi PRU14 nanti berikutan mendapat sokongan padu daripada Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) yang dianggotai kalangan bukan Islam serta Parti Ikatan Bangsa Malaysia (Ikatan).

"Kita sudah ada Gagasan Sejahtera menerusi kerjasama politik bersama Ikatan. Dalam Ikatan pun ada pelbagai kaum terdiri kaum Cina dan India, lagi pula PCM (Parti Cinta Malaysia) di Pulau Pinang ada menyatakan hasrat untuk menyertai Gagasan Sejahtera, tetapi masih sedang dalam proses perbincangan," katanya.

Lihat Komen
ADS