Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
MIC ibarat rimau berdepan pembangkang, kata DAP
Diterbitkan:  Jun 24, 2017 4:58 PM
Dikemaskini: 9:06 AM

Pemimpin DAP M Kula Segaran mengibaratkan Pemuda MIC sebagai "harimau" ketika berdepan dengan pembangkang tetapi beralih menjadi "tikus yang takut" apabila menghadapi pemimpin Umno, kata pemimpin DAP M Kula Segaran.

Beliau mengulas tindakan anggota Pemuda MIC yang hadir di ibu pejabat DAP, semalam menuntut  bukti berhubung dakwaan bahawa lebih 300,000 masyarakat India di negara ini tidak mempunyai kerakyatan.

"Kenapa MIC dan pemudanya cuba bertindak ibarat harimau melawan pembangkang tetapi seperti tikus yang takut apabila berhadapan dengan menteri-menteri Umno?" kata Kula Segaran dalam satu kenyataan hari ini.

Beliau berkata ketika Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi, mengumumkan bahawa tiada kelonggaran akan diberikan kepada kaum India bukan warganegara di Malaysia untuk mendapatkan kewarganegaraan, pada awal tahun ini, Pemuda MIC memilih untuk membisu.

Mengulas lanjut, beliau berkata, dirinya mengkritik Ahmad Zahid kerana komen tidak sensitif terhadap nasib orang India yang tidak mempunyai status.

"Kenapa MIC dan pemudanya berdiam diri? Kenapa mereka berkelakuan seperti tikus yang takut" soalnya.

Beliau juga berkata tindakan Pemuda MIC yang berkumpul di ibu pejabat DAP adalah usaha untuk mengalihkan perhatian dari kontroversi 1MDB dan kegagalan MIC sendiri untuk mengendalikan isu kaum India yang tidak memiliki tanah di negara ini.

"Pemuda MIC harus berasa malu apabila mereka meminta bantuan DAP sedangkan parti mereka berkuasa selama beberapa dekad tidak dapat menyelesaikan isu kaum India tanpa negara itu," kata Kula Segaran.

Lihat Komen
ADS