Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Kami tak kritik k'jaan S'pura, kata adik Lee Hsien Loong

“Kami tidak membuat kritikan terhadap kerajaan Singapura, seperti yang kami jelaskan dari awal,” kata Lee Hsien Yang, adik kepada Perdana Menteri Singapura Lee Hsien Loong semalam.

Kerajaan bertanya kepada kami, “Adakah mereka memberi maklumat dalam usaha murni untuk menyelamatkan Singapura, atau melancarkan dendam peribadi tanpa memikirkan kerosakan yang berlaku ke atas Singapura?” menurut catatan Hsien Yang dalam Facebook yang dikemaskini.

Ia dibuat sehari selepas Parlimen Singapura mengakhiri perbahasan selama dua hari mengenai dakwaan yang dibuat terhadap perdana menteri dan kerajaannya.

“Apa yang kami katakan ialah kami bimbang oleh perwatakan, tingkah laku, motif dan kepimpinan saudara kami, Lee Hsien Loong,” menurut catatannya.

Sejak pemergian bapa mereka, mendiang Lee Kuan Yew’, Hsien Yang berkata mereka berasa terancam oleh dakwaan salahguna kedudukan dan pengaruh ke atas kerajaan Singapura dan agensinya untuk mencapai agenda peribadi beliau.

Hsien Yang berkata pertikaian peribadi mereka boleh kekal sebagai perbalahan keluarga secara persendirian, jika  Hsien Loong tidak menggunakan agensi-agensi kerajaan dan jawatankuasa rahsia peringkat menteri untuk meneruskan agendanya.

“Malangnya, Lee Hsien Loong sendiri yang mengheret kerajaan ke dalam pertikaian peribadi,” katanya.

Parlimen Singapura mencipta sejarah sendiri sejak tiga hari lepas apabila ia mendengar sepenuhnya tuduhan terhadap perdana menteri dan kerajaan.

Ia bertujuan membolehkan Hsien Loong dan Kabinetnya memberi penjelasan dan menjernihkan keadaan.

Ini didorong oleh dakwaan salahguna kuasa yang dibuat terhadap Hsien Loong oleh dua adik-beradiknya, Hsien Yang dan Dr Lee Wei Ling pada 14 Jun berhubung hasrat mendiang bapa mereka bagi rumah keluarga di Oxley Road.

“Di Singapore, PM dan isterinya tidak boleh mengatasi undang-undang. PM perlu mematuhi standard tinggi yang sama seperti diharapkan bagi kakitangan awam rendah. Untuk menunjukkan bukti bahawa dia gagal memenuhi standard ini, bukan menyerang sistem Singapura tetapi unhtuk menyelamatkannya."

Hsien Yang berkata warisan bapanya "bukan setakat pada kewujudan bangunan.

"Beliau memastikan bahawa semua pegawai kerajaan bertindak secara adil dengan integriti. Beliau menerima tidak kurang dari amalan bebas daripada rasuah terutama di peringkat atasan. Maka dengan itu,Singapura masih boleh meneruskan legasinya,” kata Hsien Yang.

- Bernama

Lihat Komen
ADS