Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Anwar: Rujuk Perjanjian M'sia ke London beri implikasi
Diterbitkan:  Jul 9, 2017 7:53 PM
Dikemaskini: 12:00 PM

Keputusan untuk meneliti Perjanjian Malaysia 1963 di London membayangkan kerajaan kurang yakin terhadap Jabatan Peguam Negara, kata Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

"Untuk merujuk kepada syarikat guaman UK membayangkan bahawa kerajaan negeri kurang yakin dengan Jabatan Peguam Negara untuk memberikan penafsiran bebas dan adil.

"Kerajaan tidak boleh meremehkan langkah tersebut kerana ia memberikan implikasi yang luas terhadap hubungan kerajaan persekutuan dengan negeri-negeri terutama Sarawak dan Sabah," kata Anwar dalam satu kenyataan.

Menurut Anwar, langkah itu, termasuk penubuhan syarikat Petroleum Sarawak (Petros) berpunca daripada persepsi bahawa kerajaan negeri sebelum ini telah mengabaikan kepentingan rakyat di negeri itu.

Bagaimanapun, Anwar berkata beliau mengalu-alukan penubuhan Petros bagi menjana pertumbuhan, malah telah menyuarakan perkara itu sejak 2010.

Minggu lalu, Ketua Menteri Sarawak Datuk Abang Johari Tun Openg mengumumkan kerajaan negeri itu akan menghantar sepasukan peguam ke London untuk mencari dan mengkaji bahan rujukan berkaitan hak negeri mengikut Perjanjian Malaysia 1963.

Pasukan itu akan diketuai Menteri Muda Undang-undang, Hubungan Persekutuan-Negeri dan Pemantauan Projek Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali.

Abang Johari turut memaklumkan syarikat cari gali minyak dan gas luar pantai milik Sarawak akan memulakan operasinya dalam masa enam bulan lagi.

Sehubungan itu, Anwar turut menggesa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak segera bertindak dan "berlapang dada" bagi mengkaji "punca kegelisahan" terhadap Perjanjian Malaysia 1963.

"Ternyata tindakan beliau dan kerajaan BN selama ini memberikan peruntukan dan perhatian sekadarnya gagal mengawal keadaan.

"Hak Negeri dalam kerangka Perlembagaan Persekutuan terutama Sabah dan Sarawak perlu diberikan perhatian serius dan segera," katanya.

Lihat Komen
ADS