Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
Pegawai KDN 'nasihatkan' penganjur tak tayang filem 'gay'

Beberapa pegawai penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri berkunjung ke PenangPAC malam tadi untuk "menasihatkan" penganjur satu acara di situ supaya tidak menayangkan filem yang belum mendapat kelulusan kerajaan.

Pertemuan itu menyentuh pembatalan filem "Lost in Paradise", mengenai hubungan seks sejenis, yang dengan notis ringkas, digantikan dengan filem lain yang bertajuk "West End Story".

Empat pegawai dari cawangan Utara pejabat Kementerian Dalam Negeri, yang berpejabat di Kepala Batas, tiba kira-kira jam 8.30 malam, dan terus pergi ke PenangPAC, yang terletak di tingkat 4.

Selepas mereka masuk, pintu yang pada awalnya ditarik separuh tutup, terus ditutup dan wartawan tidak dibenarkan masuk ke PenangPAC, sebuah syarikat seni swasta.

Ketika ditemui selepas pertemuan itu, penolong pegawai penguatkuasa Kementerian Dalam Negeri (cawangan Pulau Pinang) Mohd Khairuddin Yusof (foto, kanan) berkata mereka berkunjung ke pusat itu kira-kira pukul 3 petang semalam dan mendapati tayangan "Lost in Paradise" telahpun dibatalkan.

"Tetapi kami mendapati filem pengganti itu juga belum mendapat kelulusan Kementerian Dalam Negeri, jadi kami menasihatkan mereka untuk membatalkan juga tayangannya dan mereka bersetuju untuk mematuhi."

Mohd Khairuddin berkata tiada tindakan lanjut akan diambil kerana tayangan filem tidak diteruskan.

Ditanya mengenai penjelasan yang ditawarkan oleh PenangPAC, beliau berkata mereka kelihatan tidak biasa dengan prosedur untuk tayangan filem.

Walaupun tayangan dibatalkan, beberapa kumpulan anti-gay hadir di tapak di Straits Quay di Tanjong Tokong, Pulau Pinang untuk membantah membantah filem itu.

Dua belas peserta bantahan itu dari Jaringan Muslimin Pulau Pinang (JMPP) dan Perwakilan Melayu Pulau Pinang (GPEM) juga datang dan menunggu di luar PenangPAC, tetapi mereka tidak melaungkan sebarang slogan atau cuba masuk.

Mereka hanya melihat poster dan bahan publisiti yang lain di luar pusat itu dan kemudian mengadakan sidang akhbar untuk menyuarakan protes mereka.

Ketika pegawai Kementerian Dalam Negeri meninggalkan pusat itu, ahli-ahli NGO berkenaan cuba bertanya mengenai pertemuan itu, dengan menyatakan harapan agar pegawai-pegawai itu akan menguatkuasakan undang-undang itu dengan ketat untuk memastikan pusat seni itu akan menghentikan penayangan filem-filem seumpama itu pada masa akan datang.

Menurut poster yang ditempal di dinding, tayangan "West Side Story", yang sepatutnya menggantikan "Lost in Paradise", turut dibatalkan.

[Baca berita penuh]
 

Lihat Komen
ADS