Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Mahathir sindir KJ, kalau takut orang tua, tak usah main politik

Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad hairan mendapati bahawa Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin "takut dengan orang tua".

Ini susulan Khairy menamakan Dr Mahathir, bersama Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan pemimpin supremo DAP Lim Kit Siang sebagai tiga ahli politik yang seharusnya bersara.

"Itu pendapat dia pasal dia takut. Dengan orang tua, apa dia takut? Sebab dia takut, dia suruh orang tua berhenti.

“Kalau takut, budak macam itu, masih remaja, kuat, tapi takut dengan orang tua, tak usah main politiklah,” kata Mahathir ketika ditemui hari ini selepas menghadiri majlis rumah terbuka Presiden Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) Tan Sri Muhyiddin Yassin di Bukit Damansara, Kuala Lumpur.

Disoal sama ada beliau akan kekal dalam politik, Mahathir berkata tidak ada alasan baginya untuk mengikut cadangan Khairy.

“Apa pasal saya mau ikut dia. Dia takut, jadi kita kesian,” katanya.

Mengenai dakwaan Khairy yang mengatakan bahawa ketiga-tiga pemimpin politik veteran itu terus memecah-belahkan rakyat jika mereka kekal dalam politik, Mahathir bagaimanapun berfikir sebaliknya.

"Di mana sahaja saya pergi, banyak yang datang, saya rasa sayalah yang menyatukan rakyat,” katanya.

Khairy pada Ahad lalu berkata, ‘ketokohan’ Dr Mahathir dan Anwar juga boleh dikaitkan dengan watak Lim yang juga antara yang bertanggungjawab dalam perpecahan kaum melibatkan orang Melayu dan Cina.

Menurut Khairy, yang juga menteri belia dan sukan, watak semua mereka perlu segera dihentikan kerana ia mengundang perpecahan dalam kalangan rakyat.

Sementara itu, Mahathir mengesahkan bahawa kepimpinan tertinggi Pakatan Harapan akan mengadakan mesyuaratnya malam esok.

"Kami akan putuskan dia punya terma rujukan malam esok," katanya, ketika ditanya mengenai peranannya selaku pengerusi gabungan itu.

Sehingga kini, Pakatan Harapan belum lagi menamakan barisan kepimpinannya.

Lihat Komen
ADS