Paling Popular
Terkini

GLOBAL l Anak lelaki Presiden Donald Trump, Donald Trump Jr, menantunya Jared Kushner dan bekas pengurus kempen Paul Manafort telah diminta hadir di hadapan jawatankuasa Senat AS minggu depan untuk menjawab soalan mengenai dakwaan hubungan kempen presiden dengan Russia, kata para pegawai pada hari Rabu.

Ketiga-tiga mereka adalah yang paling dengan presiden yang dipanggil oleh penggubal undang-undang itu yang menyiasat dakwaan campur tangan Russia dalam pilihan raya presiden AS 2016 dan mungkin terlibat dalam pakatan sulit dengan kempen Trump.

Trump, yang memegang jawatan mulai Januari lalu, telah diselubungi dengan tuduhan bahawa pegawai kempennya dihubung dengan Russia, yang agensi perisikan AS menuduh campur tangan dalam pilihan raya tahun lepas.

Trump menafikan sebarang pakatan sulit itu.

Jawatankuasa Kehakiman Senat AS pada hari Rabu mengatakan ia telah menamakan anak sulung Trump, Donald Trump Jr, dan Manafort untuk memberi keterangan pada 26 Julai.

Anak lelaki presiden itu menyiarkan emel pada awal bulan ini yang menunjukkan dia bersetuju untuk bertemu tahun lepas dengan seorang wanita yang dia diberitahu seorang peguam kerajaan Russia yang mungkin mempunyai maklumat negatif mengenai calon presiden Demokrat Hillary Clinton.

Pertemuan itu juga dihadiri oleh Manafort dan Kushner, yang kini menjadi penasihat kanan di Rumah Putih.

Kushner dijadualkan dipanggil Jawatankuasa Perisikan Senat pada hari Isnin, 24 Julai, secara tertutup.

"Bekerjasama dan responsif kepada jadual jawatankuasa itu, kami telah mengatur wawancara Encik Kushner dengan Senat pada 24 Julai," kata peguam Kushner, Abbe Lowell, dalam satu kenyataan. "Dia akan terus bekerjasama dan menghargai peluang untuk membantu menyelesaikan perkara itu."

Peguam khas, Robert Mueller, juga sedang menjalankan siasatan terhadap campur tangan Russia dalam pilihan raya Amerika Syarikat dan kemungkinan wujud sebarang pakatan sulit antara kempen Moscow dan Trump. [Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS