Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PSM sedia berdepan HARAPAN pada PRU-14
Diterbitkan:  Jul 24, 2017 3:33 PM
Dikemaskini: 8:29 AM

Parti Sosialis Malaysia (PSM) dijangka bakal berdepan dengan Pakatan Harapan pada pilihan raya umum akan datang, kata ahli jawatankuasa pusat parti itu, S Arutchelvan.

Beliau mengulas kenyataan bekas setiausaha Otai Reformis 1998 Abdul Razak Ismail yang meluahkan hasrat untuk bertanding atas tiket PSM susulan rasa tidak puas hatinya dengan penyertaan Tun Dr Mahathir Mohamad bersama dalam Pakatan Harapan.

Bercakap kepada Malaysiakini, Arutchelvan menegaskan bahawa bukan misi PSM untuk bertanding melawan HARAPAN.

"Misi kami adalah untuk bertanding pada pilihan raya," katanya.

Arutchelvan juga berkata bahawa HARAPAN belum lagi mengundang PSM dalam perbincangan mengenai agihan kerusi. Beliau percaya gabungan itu tidak berminat untuk berbuat demikian.

"Mereka beritahu orang bahawa sedang berbincang dengan kami, tetapi tidak ada perkara seperti itu. Mereka tidak pernah panggil pemimpin kita walaupun sekadar untuk berbual," katanya.

Dengan PSM dan PAS juga tidak akan bersama HARAPAN, pilihan raya umum nanti mungkin menyaksikan pertandingan empat atau lebih penjuru merebutkan kerusi yang sama.

Mengenai Abdul Razak, Arutchelvan berkata PSM telah meluluskan permintaannya untuk bertanding di bawah tiket parti itu selepas dia bersetuju dengan empat kriteria.

"Kriteria itu adalah mengisytiharkan asetnya, tidak akan terbabit dengan politik perkauman, membuka pusat khidmat (di kawasan bertanding) dan menyokong manifesto pilihan raya PSM.

"Saya percaya dia akan bertanding di Sri Muda, Shah Alam. Kami meluluskannya dua bulan lalu berdasarkan empat kriteria tersebut.

“Selain itu, beliau juga adalah bekas aktivis pekerja dan reformasi," katanya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS