Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Awas penyeludup lembu di sempadan M'sia-Thai di K'tan
Diterbitkan:  Jul 25, 2017 7:07 AM
Dikemaskini: 11:14 PM

Agensi Kawalan Sempadan Malaysia (Aksem) Kelantan akan meningkatkan kawalan di sempadan Malaysia-Thailand di negeri itu bagi mengekang aktiviti penyeludupan lembu dari negara jiran terutama menjelang Hari Raya Aidiladha yang menyaksikan permintaan bekalan lembu untuk upacara korban meningkat.  

Komander Aksem Kelantan Mohd Asri Yahya berkata pihaknya percaya penyeludup akan tetap mencari jalan untuk membawa masuk lembu daripada negara jiran itu menggunakan laluan darat di  sempadan walaupun kebanyakan pangkalan haram di sepanjang Sungai Golok ditutup oleh Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

“Kita percaya penyeludup yang arif mengenai laluan haram di kawasan sempadan tersebut tetap berusaha menyeludup lembu ke negeri itu dan akan memulakan aktiviti tersebut mulai sekarang bagi memenuhi permintaan yang tinggi daripada penduduk tempatan sempena Hari Raya Korban nanti,” katanya.

Beliau berkata demikian kepada pemberita pada Majlis Mesra Aidilfitri Aksem bersama pelanggan dan media di Kota Bharu semalam.

Mohd Asri berkata harga lembu yang murah di Thailand iaitu kira-kira RM3,000 seekor berbanding lebih RM4,000 seekor di negeri ini antara faktor utama berlakunya penyeludupan ternakan itu.

Sehubungan itu, Aksem akan menggerakkan 158 anggotanya bersama anggota penguatkuasa agensi lain untuk memperketatkan kawalan di sepanjang Sungai Golok terutama di sekitar Bukit Bunga dan Tanah Merah yang dikenal pastiantara laluan lazim penyeludupan lembu.

Sementara itu, katanya jumlah keseluruhan rampasan yang dilakukan Aksem dalam tempoh enam bulan tahun ini (Januari hingga Jun) bernilai RM9.2 juta melibatkan 132 kes berbanding RM7.5 juta dan 174 kes  dalam tempoh sama tahun lepas.

Katanya rampasan tertinggi membabitkan minuman keras, rokok dan tembakau bernilai RM5.8 juta manakala rampasan kenderaan termasuk kenderaan klon bernilai RM2.2 juta serta rampasan mercun dan bunga api berjumlah RM804,000.

- Bernama

Lihat Komen
ADS