Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
SPRM rampas dokuman pembelian hotel FIC
Diterbitkan:  Jul 29, 2017 6:12 AM
Dikemaskini: Jul 29, 2017 2:19 AM

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) semalam merampas dokumen-dokumen berkaitan pembelian sebuah hotel di Kuching, Sarawak oleh Felda Investment Corporation (FIC).

SPRM berkata pasukan penyiasatnya menyerbu enam lokasi di ibu negara dan Kuching semalam untuk mengumpul maklumat berhubung pembelian hotel itu pada 2014 sebelum merampas dokumen berkaitan.

"SPRM akan meneliti kesemua dokumen tersebut untuk mengenal pasti sama ada wujud unsur rasuah dan salah guna kuasa," kata SPRM dalam kenyataan semalam.

Agensi pencegahan rasuah itu juga akan memanggil beberapa saksi penting  bagi tujuan merakam percakapan mereka untuk mendapatkan maklumat serta bukti kukuh sebelum tindakan lanjut diambil dalam masa terdekat.

Menurut SPRM, kertas siasatan berhubung pembelian hotel itu dibuka susulan maklumat yang diterima oleh pasukan penyiasat ketika menjalankan siasatan terhadap pembelian hotel di London, United Kingdom oleh FIC sebelum ini.
         
Kertas siasatan itu dibuka atas arahan Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Dzulkifli Ahmad bagi menyiasat pembelian hotel di Kuching, yang disyaki dibeli dengan harga yang lebih tinggi daripada pasaran.

Berdasarkan maklumat siasatan awal SPRM, FIC dipercayai telah membeli hotel itu dengan harga jauh lebih tinggi daripada harga asal sehingga mengakibatkan FIC mengalami kerugian ratusan jutaan ringgit.

- Bernama

Lihat Komen
ADS