Paling Popular
Terkini
story images
story images
story images
mk-logo
Berita
'Di sebalik skandal 1MDB, pelabur masih memilih Malaysia’

Keyakinan pelabur ke atas Malaysia masih kukuh meskipun terdapat kebimbangan yang menyelubungi sekitar skandal 1MDB.

Di samping itu, Ketua Pegawai Eksekutif InvestKL Corporation Sdn Bhd, Zainal Amanshah berkata prestasi kumpulan itu lebih baik berbanding tahun lalu dan berada di landasan betul untuk memenuhi sasaran menarik sekurang-kurangnya sepuluh syarikat multinasional besar ke rantau Greater Kuala Lumpur tahun ini.

"Keyakinan pelabur berterusan. Asas Malaysia masih kukuh berdasarkan perangkaan, dari segi KDNK, dari segi pertumbuhan.

"KDNK diunjurkan berkembang kira-kira lima peratus atau lebih. Kestabilan ini akan menyediakan lebih banyak infrastruktur, kos menjalankan perniagaan, bakat berbilang bahasa, dan juga tarikan Asean - terdapat banyak peluang di Asean, dan dengan Kuala Lumpur dan Malaysia berada di tengah-tengah Asean.

"Jadi secara keseluruhan, ya awak betul. Masa yang mencabar, tetapi masih terdapat banyak peluang di sini dan rantau ini " kata Zainal ketika ditanya sama ada minat untuk melabur di Malaysia terjejas memandangkan skandal 1MDB.

Beliau bercakap kepada pemberita ketika ditemui di Galeri Tun Razak Exchange (TRX) di Kuala Lumpur, di mana InvestKL menganjurkan lawatan untuk wakil dari 21 negara asing di Kuala Lumpur, termasuk duta dari UK, Belgium, Perancis, Pakistan, Kazakhstan, dan Korea Selatan.

TRX, dijangka menjadi daerah kewangan Kuala Lumpur, adalah pembangunan bercampur 70 ekar yang dilancarkan sebagai projek utama 1MDB pada tahun 2012.

Walau bagaimanapun, projek itu kemudiannya diasingkan daripada firma pelaburan negara itu dan diletakkan di bawah Kementerian Kewangan Diperbadankan (MOF Inc) berikutan skandal 1MDB.

Projek itu dijangka siap pada akhir tahun 2018 atau awal tahun 2019.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS