Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS K'tan, S'gor nafi nak berunding dengan HARAPAN

Beberapa pimpinan PAS negeri menafikan dakwaan bahawa pihak mereka kini sedang berunding dengan pimpinan pusat untuk negeri masing-masing bekerjasama dengan Pakatan Harapan (HARAPAN). 

Malah, ada pimpinan menyifatkan sebagai mengarut, laporan yang mendakwa PAS negeri berunding bagi membolehkan mereka bekerjasama dengan HARAPAN untuk bertanding satu lawan satu dengan BN dalam pilihan raya umum akan datang. 

Menurut Timbalan Pesuruhjaya l PAS Kelantan, Datuk Mohd Amar Nik Abdullah, PAS negeri tiada niat dan tidak berhasrat untuk mengadakan rundingan dengan HARAPAN. 

"Mengarut. Tiada niat dan hasrat untuk berunding dengan HARAPAN," katanya melalui pesanan WhatsApp kepada Malaysiakini. 

Portal The Malaysian Insight sebelum ini melaporkan, pimpinan PAS di Kelantan, Selangor dan Kedah sedang berunding dengan pusat bagi membenarkan mereka berbincang dengan HARAPAN. 

Laporan yang memetik sumber itu menyebut, PAS di tiga negeri berkenaan berhasrat untuk berbincang dengan HARAPAN bagi memastikan parti Islam itu tidak terperangkap dalam pertandingan tiga penjuru dalam pilihan raya umum akan datang. 

Malah, laporan portal itu turut mendakwa, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bangi, Shafei Ngah ada berjumpa dengan Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang di Sepang untuk menyampaikan idea berkenaan. 

Selain itu, Pesuruhjaya PAS Selangor, Sallehen Mukhyi turut menafikan perkara yang sama dengan mengatakan bahawa pihaknya tidak ada membuat sebarang rundingan. 

Malah, Shafie yang juga timbalan speaker DUN Selangor itu juga menafikan laporan berkenaan dengan mempersoalkan dari mana dakwaan itu timbul.

"Tidak (berjumpa dengan Abdul Hadi). Entah dari mana dia dapat cerita saya tak tahu," katanya ringkas. 

Pada 2008, PAS, DAP dan PKR membentuk Pakatan Rakyat. 

Namun pada 2015, ekoran usul di muktamar PAS, parti itu memutuskan untuk tidak lagi mempunyai hubungan dan kerjasama politik dengan DAP tetapi kekal bersama PKR.  

Bagaimanapun, dalam muktamar ke-63 Jun lalu, usul supaya PAS memutuskan tahaluf siyasi dengan PKR pula timbul dan pada Mei lalu, Majlis Syura Ulama mengumumkan bahawa kerjasama mereka dengan PKR terbatal. 

Ekoran itu, PAS kemudian membentuk blok pembangkang yang baru dengan menamakannya sebagai Gagasan Sejahtera. 

Menjelang pilihan raya umum ke-14, pelbagai pihak melakukan rundingan dengan PAS sebelum ini antaranya BERSATU dan terbaru, Timbalan Presiden PKR Datuk Seri Azmin Ali mendakwa, terdapat perbincangan "sangat tidak rasmi" antara HARAPAN dengan PAS sejak beberapa bulan terakhir ini. 

Sementara itu, PAS Kedah turut menafikan laporan yang mendakwa parti itu di negeri berkenaan berunding untuk bekerjasama dengan HARAPAN.

Menurut Pesuruhjayanya, Dr Ahmad Fakhrudin Sheikh Fakhrurazi, PAS Kedah masih konsisten dengan pendirian untuk memperkasakan blok Gagasan Sejahtera.

Katanya, PAS negeri berkenaan sehingga kini tidak mempunyai sebarang hubungan politik dengan BN mahupun HARAPAN.

"Ketegasan ini selaras dengan keputusan Majlis Syura Ulama PAS untuk tidak mengadakan kerjasama politik dengan BN, DAP, AMANAH serta sekutu mereka.

"Sehingga ke saat ini, kesediaan PAS Kedah untuk bertanding di semua kerusi sama ada DUN atau Parlimen kekal.

"Namun terserah kepada PAS Pusat untuk membuat sebarang keputusan berhubung jumlah kerusi bagi PAS Kedah dalam menghadapi PRU14 nanti," kata Ahmad Fakhrudin.

Lihat Komen
ADS