Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Rizalman secara rasmi diberhentikan ATM
Diterbitkan:  Sep 1, 2017 4:25 PM
Dikemaskini: 8:28 AM

Kerajaan Malaysia telah mengesahkan bekas atase pertahanan yang telah disabitkan kesalahan tuduhan cabul seorang wanita New Zealand telah secara rasminya ditamatkan perkhidmatan dalam angkatan tentera.

“(Muhammad Rizalman Ismail) telah diberhentikan secara rasmi dalam perkhidmatan ATM pada 19 disember 2016," kata Menteri Pertahanan Datuk Seri Hishamuddin Hussein dalam jawapan bertulis parlimen.

Beliau menjawab soalan anggota parlimen Tanjong Ng Wei Aik yang bertanya sama ada tindakan susulan telah diambil terhadap lelaki terbabit semenjak beliau dihantar pulang dari New Zealand pada November tahun lalu.

Rizalman yang turut berak di luar rumah wanita tersebut telah dihukum perintah tahanan rumah selama sembilan bulan setelah didapati bersalah melakukan cabul terhadap Tania Billingsley pada 9 Mei lalu di Wellington.

Dua hari selepas itu beliau didakwa atas serangan seksual pada 2015, Rizalman menggunakan kekebalan diplomatik dan pulang ke Malaysia.

Bagaimanapun kepulangan beliau ke Malaysia telah menyebabkan bantahan di New Zealand yang menyebabkan salah faham di antara pihak berkuasa Malaysia dan New Zealand.

Permohonan ektradisi dibuat dan beliau pulang ke New Zealand untuk menghadapi perbicaraan di sana.

Pada November 2015 beliau mengaku bersalah terhadap dakwaan cabul terhadap wanita terbabit.

Ketika kejadian serangan tersebut, beliau bekerja di pejabat Pesuruhjaya Tinggi Malaysia sebagai kakitangan pembantu terhadap penasihat pertahanan Malaysia.

Lihat Komen
ADS