Paling Popular
Terkini

Tugas melawan amalan rasuah yang sepatutnya dipikul golongan agamawan kini kelihatan terpaksa diambil oleh DAP, kata Presiden Parti Amanah Negara (AMANAH) Mohamad Sabu.

Membidas sikap pihak yang tidak dinamakannya itu, Mohamad berkata beliau tidak faham mengapa keadaan sedemikian berlaku.

“Saya tak faham kenapa pemimpin agama yang pergi pertahankan Umno BN? Ini fahaman celaka yang masuk dalam pemikiran (mereka), sedangkan rasuah dan penyelewengan tak boleh ditolak ansur oleh orang Islam.

“Kenapa DAP pula jadi juara dalam hal melawan rasuah?Sepatutnya orang Islam (melakukan tugas itu), kerana kita diajar bahawa pemberi dan penerima rasuah hukumnya masuk neraka,” kata Mohamad dalam ucapan utama ketika merasmikan Konvensyen AMANAH Selangor di Bangunan Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ) hari ini.

Turut hadir pemimpin kanan komponen Pakatan Harapan seperti Pengerusi DAP Selangor Tony Pua dan Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin.

Ajar rakyat cepat bangkit

Mohamad berkata, pihak yang cenderung untuk menyokong amalan rasuah dan salah guna kuasa itu juga sanggup mencari ayat-ayat suci dari al-Quran bagi menukar maksud rasuah kepada habuan.

Pada masa sama, Mohamad berkata, AMANAH komited mendidik masyarakat bagi memahamkan mereka bahawa rasuah adalah perkara yang dilarang.

Malah katanya parti itu telah bersiap sedia dijatuhkan sekiranya terlibat dengan penyelewengan tersebut.

“Kita kena tanam dalam jiwa kita, nilai amal makruh nahi mungkar. Kita tanam dalam jiwa rakyat supaya jika kita memerintah kelak, jika kita melakukan rasuah, rakyat akan lebih cepat bangun dan menjatuhkan kita. Ini yang perlu kita didik, bukan menyalahkan orang itu atau orang ini.

“Bila kita jatuhkan BN, kita bersedia apabila kita melakukan kesilapan kita mudah dijatuhkan sebab itulah HARAPAN ambil alih kerajaan,” katanya.

Mohamad turut berkata, sekiranya HARAPAN mengambil alih pemerintahan kelak, pihaknya akan merombak institusi kerajaan ke arah lebih baik.

“Apabila kita ambil alih pentadbiran di Putrajaya kelak, langkah awal kita adalah buat pembetulan dengan meletakkan semula institusi-institusi kerajaan dengan autoriti dan kuasa mereka seperti sebuah negara, Polis Diraja Malaysia (PDRM), kehakiman dan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) mesti ada integriti.

“Kita lihat agensi kerajaan bukan digunakan untuk memerangi rasuah atau melawan jenayah tapi digunakan lebih kepada membalas dendam politik,” katanya.

Lihat Komen
ADS