Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Saman 1MDB: Mahkamah AS benarkan penangguhan DOJ
Diterbitkan:  Sep 14, 2017 12:32 PM
Dikemaskini: 4:35 AM

Sebuah mahkamah di Amerika Syarikat bersetuju membernarkamn permohonan Jabatan Keadilan (DOJ) Syarikat untuk menangguhkan saman pelucutan sivil terhadap aset yang didakwa dibeli dengan dana yang diselewengkan dari 1MDB.

DOJ, bulan lalu, memohon penangguhan dalam prosiding sivil untuk mengelakkan perbicaran itu menjejaskan siasatan jenayah yang berterusan.

"Mahkamah mendapati tidak ada alasan untuk meragui dakwaan kerajaan bahawa siasatan jenayah sedang dijalankan ke atas tuduhan pengubahan wang haram yang menjadi asas bagi semua kes pelucutan sivil ini," petik dokumen mahkamah yang ditandatangani oleh seorang hakim wilayah di AS.

Mahkamah mengambil maklum bahawa bahawa DOJ telah menyatakan pendedahan fakta dalam kes itu boleh mendedahkan kaedah penyiasatan manakala saksi dan pemberi maklumat pula berkemungkinan terdedah kepada intimidasi atau tindak balas, dan ini menimbulkan potensi untuk bukti dimusnahkan.

"Memandangkan sifat kompleks jenayah yang didakwa itu dan melibatkan isu politik serta diplomatik yang sensitif, adalah jelas bahawa pendedahan sebarang maklumat penting oleh kerajaan boleh membahayakan operasi siasatan jenayah.”

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS