Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
story images
story images

ULASAN I Saya lihat sesetengah pihak berlebihan mengkritik seakan orang Melayu langsung tiada toleransi dengan agama dan kaum lain.

Padahal, saya rasa sukar dalam dunia untuk mencari bangsa yang begitu bertoleransi dengan kaum lain seperti bangsa Melayu. Sejak dahulu, di tengah-tengah kampung Melayu di serata negeri-negeri boleh wujud kedai cina berniaga dengan majunya.

Orang melayu tidak memusuhi kaum cina yang berkedai dalam kampung mereka, bahkan mereka memanggil 'taukeh' kepada empunya kedai, satu konotasi yang baik.

Apabila Jepun memasuki Tanah Melayu dan memburu orang Cina, ramai keluarga Melayu melindungi orang Cina dari Jepun.

Apabila orang Melayu memerintah sendiri Tanah Melayu, mereka berpakat dengan kaum lain secara aman. Pelbagai peluang dibuka dan berikan kepada kaum lain sehingga kalangan Melayu sendiri puas hati.

Isu-isu perkauman akhir-akhir ini memang berlaku disebabkan kerana suasana politik Melayu itu sendiri. Maka ada pihak yang cuba menjadikan isu perkauman sebagai senjata dalam permainan politik mereka. Pun begitu masih terkawal walaupun keadaan tidak sebaik dahulu.

Raja-Raja Melayu

Raja-Raja Melayu walaupun dikaitkan dengan kalimah 'Raja Melayu' dan mereka semua beragama Islam, namun sikap mereka terhadap kaum dan agama lain sentiasa mesra bahkan kadang-kadang merisaukan kaum Melayu itu sendiri.

Suara Raja-Raja Melayu itu selalu harmoni untuk semua. Dalam 7 Amanah Raja Perlis Tuanku Syed Sirajuddin kepada seluruh rakyat Perlis, Amanah Ketujuh berbunyi : "Pegangan Islam dalam Negeri Perlis hendaklah harmoni untuk semua pihak; tanpa mengira bangsa dan agama." 

Islam yang diajar dalam negeri Perlis hendaklah bersifat universal yang kebaikan dan rahmatnya merangkami semua kaum dan agama.

Pendekatan Islam yang diajar kepada anak-anak di sekolah dan rakyat jelata hendaklah bebas dari unsur perkauman dan permusuhan antara rakyat disebabkan perbezaan kaum dan agama semata".

Suara Tuanku Sultan Nazrin yang merupakan Sultan Perak juga sentiasa moderat dan mengambil kira masyarakat berbilang agama dan kaum.

Dalam isu dobi hanya untuk orang Islam, Sultan Johor dengan tegas menolak pendekatan tersebut.

Saya sendiri dititahkan oleh pihak Istana Perlis untuk mengatasi isu tersebut yang juga berlaku di Perlis. Demikian prihatin sultan dan Raja Melayu terhadap hak penganut agama lain.

Isu agama

Dalam isu-isu agama yang kelihatan boleh menimbulkan salah faham penganut agama lain terhadap Islam khususnya tentang hak dan amalan agama mereka yang jamin ruangnya oleh Islam, akan ada tokoh-tokoh agama Islam kalangan orang Melayu yang membela hak agama dan kaum lain.

Kenyataan demi kenyataan sering dikeluarkan bagi menjamin ke arah keharmonian hidup masyarakat berbilang agama dan bangsa. Saya rasa saya juga ada menyumbang ke arah hal itu. Saya mufti yang dilantik oleh raja Melayu.

Parti-parti politik Melayu, sekali ada banyak perkara yang boleh dipertikaikan dalam hal lain, namun soal keharmonian hidup masyarakat majmuk, setiap mereka cuba menjaganya.

Umno sejak awal membentuk kerjasama dengan kaum lain. Banyak faedah yang kaum lain dapat melalui Umno. PAS walaupun dilihat sempit namun jangan lupa PAS pernah menyatakan 'melayu bukan syarat menjadi pemimpin negara'.

PAS pernah membuat slogan muktamar mereka 'Menggempur Pemikiran Asabiyah (kebangsaan)'. Bahkan PAS pernah bekerjasama dengan DAP. Lebih ganjil lagi, semasa memerintah Kedah, PAS langsung tidak mempertikaikan arak di Langkawi. Walaupun hari ini parti itu berubah disebabkan cuaca politik, namun ruang toleransi pernah ada dan 'mungkin' boleh kembali ada.

Sampai hari ini parti itu masih berinteraksi dengan non-muslim. Politik kepartian satu permainan merebut kuasa. Ia berubah jika ada keperluan.

Parti-parti politik lain seperti PKR, AMANAH dan selainnya memang secara jelas memberikan ruang dan hak kepada agama dan kaum lain. Bahkan parti AMANAH, Pertubuhan Ikram, Abim dan selain mereka membuat pelbagai program dan seminar bagi memahamkan orang Melayu Islam mengenai hak dan tolenrasi dengan agama lain di sisi Islam.

Demikian tokoh-tokoh moderat dan progresif Melayu.

Badan rasmi dikuasai Melayu

Badan-badan rasmi yang dikuasai oleh orang Melayu kebanyakan sering mengambil kira sisi pandang orang bukan Melayu dan bukan Islam.

Jakim, sekali pun sering dianggap oleh bukan muslim sebagai tidak mesra dengan bukan muslim, saya yang juga kadang-kala berbeda pandangan dengan Jakim ingin memberitahu anda bahawa Jakim juga dalam mesyuarat mereka mengambil soal masyarakat pelbagai agama dan kaum ini.

Saya menghadiri mesyuarat-mesyuarat Jakim, saya tahu hal ini. Walaupun ada individu-individu yang ekstrem namun, secara umumnya sisi pandang pihak agama lain diambil kira oleh Jakim.

Cumanya, kadang kala keadaan menyebabkan suasana menjadi berbeza dengan apa yang dihajati.

Pertubuhan-pertubuhan yang bersifat perkauman kalangan kaum Melayu sering mendapat bantahan dan kritikan dalam orang Melayu sendiri. Demikian adil sikap majoriti Melayu.

Minoriti muslim di negara lain

Anda tahu bahawa saya juga sering memberikan pandangan mempertahankan hak anda jika saya rasa hak anda dilanggar. Saya pun orang Melayu.

Saya rasa di samping kekurangan yang ada, banyak nilai toleransi Orang Melayu Islam yang patut juga anda hargai.

Lihatlah nasib umat Islam minoriti di China, India dan terdekat di Myanmar.

Mereka diperlakukan dengan segala perlanggaran bukan sahaja hak beragama, tapi hak asasi manusia itu sendiri. Dibunuh, diseksa dan dinafikan segala hak kemanusiaan.

Di sini, majoriti ramai yang lebih kaya daripada minoriti. Tiada pertumpahan darah dan kekejaman dan penafian hak secara jelas seperti yang berlaku di negara lain.

Hargailah

Di sini, di Malaysia, di tanah asal Melayu memang ada kelemahan, ada kekurangan.

Ya benar, namun jauh bahkan ribuan kali lebih baik dibandingkan minoriti muslim yang ada di negara-negara seperti China, India, Myanmar dan selainnya.

Muslim di Malaysia tidak menjadikan isu di sana untuk melunaskan dendam dan permusuhan di sini.

Marilah kita hidup dengan aman dan berusaha menunaikan hak masing-masing. Toleransi yang wujud selama ini perlu dihargai. Kekurangan kita baiki, namun jangan sampai lupa untuk menghargai.


DATUK DR MOHD ASRI ZAINUL ABIDIN merupakan Mufti Perlis.

Rencana ini merupakan pendapat peribadi penulis dan tidak semestinya mencerminkan pendirian rasmi Malaysiakini.

Lihat Komen
ADS