Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita

Bekas menteri besar Selangor, Tan Sri Muhammad Muhammad Taib hari ini menjelaskan alasannya untuk kembali ke pangkuan Umno sejak menyertai semula parti itu bulan lepas.

Dalam sidang akhbar pertama yang diadakan di kediamannya di Shah Alam, Muhammad menyatakan dengan jelas tujuannya kembali kepada Umno bagi mengukuhkan wadah dan perjuangan politik orang Melayu.

"Kalau orang Melayu hilang penguasaan politik maka masa depan, di luar bandar siapa nak jaga," soalnya.

Muhammad yang pernah menyertai PAS dan PKR sebelum kembali semula kepada Umno berkata, agenda Melayu tidak pernah dibincangkan dalam parti-parti pembangkang itu.

Dengan menyebut kaum Cina menguasai bidang perniagaan, manakala kaum India di bidang profesional, Muhammad berkata ini adalah sebab mengapa kaum Melayu harus mengukuhkan cengkaman politik mereka.

"Saya nak ingatkan kepada orang Melayu, terutama di Felda - jangan mudah terpengaruh dengan dia (pembangkang) punya manipulasi.

"Saya nak ingatkan orang Melayu, kita jangan silap dalam masa mengamuk, terbunuh angsa yang mengeluarkan telur emas," kata Muhammad yang lebih dikenali dengan panggilan Mat Taib.

Ditanya sama ada angsa yang bertelurkan emas itu adalah Umno, Mat Taib berkata: "Apa lagi wadah politik orang Melayu, selain Umno?"

"(Apabila) saya hadir dalam mesyuarat MT (Majlis Tertinggi) PKR, di situ penuh dengan semua kaum. Kamu tak boleh cakap tentang kepentingan Melayu.

"Tidak praktikal, kita perlu mempunyai satu wadah Melayu untuk membicarakan hal Melayu," katanya.

Ditanya mengapa beliau tidak meninggalkan PKR serta-merta, Mat Taib menjelaskan bahawa beliau tidak mahu dilihat berubah-ubah fikiran.

"Saya mahu menetapkan pendirian," katanya sambil menegaskan beliau bukan seorang yang bersifat perkauman.

"Kita harus benarkan kaum India dan Cina terbaik untuk pegang sebarang jawatan tapi orang Melayu harus mengawal politik negara," katanya.

Muhammad juga berkata beliau tidak mempunyai keraguan sekiranya pemimpin dari kaum Cina menjadi perdana menteri.

"Kalau orang Melayu setanding (dengan bangsa lain), bahkan orang Cina boleh jadi PM.

"Tetapi ini bukan masanya. Di US, berapa ratus tahun baru benarkan (Barrack) Obama jadi presiden," katanya yang merujuk presiden kulit hitam pertama Amerika.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS