Bas elektrik di Putrajaya beroperasi tahun depan

   

Putrajaya dijangka memiliki lima bas elektrik yang akan memulakan operasi di tiga laluan menjelang suku kedua tahun depan dalam fasa pertama.

Pengarah Urusan Green Energy Transportation Solution (GETS) Global Bhd, Datuk Che Azizuddin Che Ismail berkata tiga laluan itu melibatkan laluan biru yang basnya akan bergerak dari satu kementerian ke satu kementerian lain pada waktu pejabat, laluan kuning bagi kawasan perumahan sementara laluan hijau sebagai pengangkutan awam untuk pelancong.

"Bas elektrik ini akan menggantikan 49 buah bas sedia ada yang menggunakan gas asli (NGV) yang basnya sudah berusia 13 tahun. Faktor bekalan NGV yang semakin terhad turut mendorong bas NGV digantikan dengan bas elektrik.

"Menjelang 2025, Putrajaya dijangka memiliki 150 bas elektrik pelbagai jenis termasuk bas panjang dan bas mini yang akan dibawa masuk secara berperingkat mulai suku kedua tahun depan.

“Ini melibatkan kos RM200 juta,” katanya kepada pemberita pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara GETS Global dan Putrajaya Leisures and Services Group Sdn Bhd (Pulse Group).

Mengenai penggunaan bas di Putrajaya, Che Azizuddin berkata pada masa ini daripada 90,000 penduduk Putrajaya, hanya 50 peratus yang menggunakan pengangkutan awam.

"Penduduk Putrjaya dijangka mencecah 350,000 pada 2025. Dalam hal ini, GETS Global melihat bandar raya Beijing sebagai model yang mempunyai penduduk ramai dengan sistem pengangkutan awam yang efisien dan perlepasan karbon yang minima," katanya.

- Bernama
 

Komen

PERINGATAN:
Malaysiakini tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

VOIZ

Berita Terhangat