Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
SPRM bebaskan adik bekas menteri Umno
Diterbitkan:  Oct 19, 2017 1:32 PM
Dikemaskini: 5:44 AM

Seorang daripada dua adik lelaki bekas menteri Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung penyelewengan dana pembangunan luar bandar di Sabah dibebaskan pada 10 pagi ini.

Hamid Apdal, 52, dibebaskan dengan ikat jamin RM50,000 dengan RM25,000 dideposit berserta dua orang penjamin.

Perintah pembebasannya dikeluarkan oleh Majistret Stephanie Sherron Abbie atas permohonan SPRM dan prosiding diadakan di sebuah hospital swasta di mana lelaki berkenaan sedang menerima rawatan.

Pegawai Pendakwa SPRM Mohd Afiq Basiruddin ketika ditemui di luar hospital tersebut berkata lelaki itu sepatutnya dibebaskan esok namun SPRM memohon untuk membebaskannya hari ini kerana urusan siasatan setakat ini ke atas adik bekas menteri itu sudah selesai.

Lelaki berkenaan ditahan SPRM pada 10 Okt lalu sebelum diperintah direman 10 hari bagi membantu siasatan SPRM.

Sementara itu, seorang ahli perniagaan berumur 33 tahun yang direman SPRM pada 15 Okt lalu bagi membantu siasatan berhubung isu penyelewengan dana berkenaan, turut dibebaskan pagi ini.

Perintah pembebasannya itu juga dikeluarkan oleh Majistret Stephanie Sherron dalam satu prosiding yang dijalankan di sebuah hospital swasta lain selepas mendengar permohonan SPRM yang diwakili Pegawai Pendakwa Rustam Sanip.

 

Lihat Komen
ADS