Global Malaysiakini

Ayu jadi lelaki lepas mimpi telur jatuh, makhluk halus

Diterbitkan  |  Dikemaskini

GLOBAL l Sudah terbongkar kisah rumah tangga songsang membabitkan pasangan Muhammad Fadholi dan 'isterinya' Ayu Puji Astutik.

Mereka diijabkabulkan pegawai agama daerah Ajung di Jember, Jawa Timur awal Julai lalu.

Namun selepas rahsia bahawa Ayu itu sebenarnya lelaki pihak berkuasa segera bertemu mereka untuk mendapatkan keterangan lanjut.

Ketika ditemui wartawan di rumah mereka di Panti, Ayu, 23, tetap bertegas bahawa dia memang seorang wanita.

Kepada polis Ayu juga berkeras dia seorang wanita tulen. Namun apabila pemeriksaan fizikal dijalankan Ayu memilih memberi penjelasan lain yang sukar diterima akal.

Kata orang dari Kampung Pancakarya di Ajang itu, asalnya dia memang dilahirkan sebagai bayi perempuan dan kekal begitu sehinggalah selepas dia dinikahkan.

"Saya bermimpi ada telur jatuh, dan ada makhluk halus.

"Apabila saya terjaga alat kelamin saya bertukar. Perubahan saya ini baru berlaku, bukan sejak dulu," katanya seperti dilaporkan Suara Jatim Post semalam.

Ekoran itu Ayu berkata dia berharap dapat menjalani pembedahan membuang alat kelamin itu dan kembali menjadi wanita.

Cuma kata Ayu dia tiada dana untuk melakukannya.

"Saya jadi pasrah menunggu keajaiban," katanya.

 

 

AYU TERNYATA BERJENIS KELAMIN LAKI-LAKI JUGA, DEMI PERNIKAHAN SEJENIS AYU MEMALSUKAN BIODATANYA.. . Cc @tribunsumsel - Ada-ada saja yah manusia zaman sekarang. Pasangan Muhammad Fadholi (21) dan Ayu Puji Astutik (23) membuat geger warga Jember. Mereka dikabarkan merupakan pasangan sesama jenis yang telah menikah di Kantor Urusan Agama (KUA) Kecamatan Ajung pada Juli 2017. Dikutip dari laman Tribun Batam, Senin (23/10/2017), terkuak dugaan bahwa Ayu berjenis kelamin laki-laki. KUA Ajung mengaku telah memanggil pasangan warga Dusun Plalangan, Desa Glagahwero, Kecamatan Panti dan warga Dusun Krasak, Desa Pancakarya, Kecamatan Ajung itu setelah mendapat laporan. Namun, Fadholi dan Ayu tidak datang dan hanya mengirim surat pernyataan bahwa mereka memang memalsukan data Ayu demi pernikahan itu. #nikah #sesamajenis #pernikahansejenis #palembang #palembangterkini

A post shared by PALEMBANG TERKINI (@palembangterkini) on

 

Sementara itu si suami berkata dia juga pasrah dengan nasib yang menimpa dirinya.

Menurut Fadholi, 21, dia memang tidak menyangka ditimpa masalah seperti itu.

"Sebelum ini dia macam biasa. Dari dulu wanita, tapi kalau memang lelaki tulen saya akan ceraikan dia," katanya.

Sementara itu Tempo melaporkan semasa memohon kebenaran bernikah kedua-dua mereka mengaku lelaki dan wanita.

Ayu dan Fadholi berkata mereka sudah berpacaran sejak setahun.

Pegawai pejabat agama Ajung berkata ketika hari pernikahan Ayu memakai tudung dan tubuhnya yang kecil ditambah pertuturannya berlangsung perlahan, dia tidak menimbulkan sebarang syak wasangka.

Pasangan itu kini diletakkan di bawah tahanan polis Jember sejak semalam.