Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Dakwaan 1MDB jana dividen RM2.18b karut, kata Tony Pua
Diterbitkan:  Oct 27, 2017 12:55 PM
Dikemaskini: 5:21 AM

Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendakwa 1MDB tetap mengalami kerugian apabila menjual kepentingan tenaganya kepada China General Nuclear Corp (CGN).

Pua berkata, dakwaan 1MDB bahawa syarikat itu menjana RM2.18 bilion dalam bentuk dividen dengan sebahagian besarnya digunakan untuk membayar faedah bagi hutang pengambilalihan itu adalah tidak benar

"Apabila saya menyemak penyata kewangan anak syarikat tenaga 1MDB, tidak ada satu tahun di mana mereka mengumumkan dividen kepada 1MDB.

"Ini bermakna dividen yang diperkatakan 1MDB adalah mengarut," katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Pua mengulas kenyataan 1MDB semalam yang mendakwa biarpun pertimbangan pembelian kasar itu adalah RM12.05 bilion, syarikat-syarikat yang dibeli itu mempunyai lembaran imbangan tunai RM1.63 bilion.

Hal ini menyaksikan pertimbangan pembelian bersih kira-kira RM10.42 bilion apabila asetnya dijual kepada CGN pada tahun 2015 dengan harga RM9.83 bilion.

Oleh itu, 1MDB berkata apabila tunai, dividen dan kos-kos lain diambil kira dalam penjualan tunai RM9.83 bilion kepada CGN, syarikat itu hampir mencapai 'pulangan balik' pelaburan tenaganya.

Penyata kewangan terkini 1MDB adalah bagi tahun 2014.

Pua juga berkata meskipun dakwaan 1MDB bahawa ia menerima RM2.18 bilion adalah benar, maka syarikat itu juga perlu mengambil kira kos faedah RM3.5 bilion untuk pinjaman yang telah diambil bagi memperoleh aset tenaganya itu.

"Hanya ketua pegawai eksekutif bodoh yang akan beritahu para pemegang sahamnya bahawa dia membuat wang dari dividen, tanpa mengambil kira faedah yang jauh lebih tinggi daripada dividen yang dikatakan!" kata Pua.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS