Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
KDN: Permohonan HARAPAN masih diteliti
Diterbitkan:  Oct 30, 2017 11:33 AM
Dikemaskini: 3:43 AM

PARLIMEN | Hampir 100 hari selepas kali terakhir mengemukakan permohonan kelulusan Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS), Pakatan Harapan (HARAPAN) diberitahu proses itu masih dalam pertimbangan pihak yang berkenaan.

Menurut Kementerian Dalam Negeri (KDN), ROS bertanggungjawab untuk meneliti setiap permohonan mendaftarkan parti politik yang diterima.

Katanya, penelitian yang cermat diperlukan bagi memelihara aspek keselamatan dan kepentingan awam.

"ROS tidak mengenakan sebarang kriteria atau syarat tambahan ke atas permohonan tersebut dan permohonan berkenaan masih dalam pertimbangan," katanya melalui jawaban bertulis di Dewan Rakyat hari ini.

Kenyataan itu ialah bagi menjawab soalan Sim Tze Tzin (PKR-Bayan Baru) yang meminta KDN menjelaskan mengapa pendaftaran HARAPAN "dilambatkan."

"Apakah ada syarat dan kriteria tambahan yang diperlukan KDN?" katanya.

Pada 28 Julai lalu HARAPAN mengemukakan permohonan secara rasmi kepada ROS untuk mendaftarkan gabungan parti pembangkang berkenaan.

Bagaimanapun ROS berpendapat logo pertubuhan yang menggabungkan PKR, DAP, Parti Amanah Negara (AMANAH) dan Parti Pribumi Bersatu Malaysia (BERSATU) perlu diperbaiki.

Kata Pengerusi HARAPAN Tun Dr Mahathir Mohamad ROS melihat logo yang dicadangkan tidak sesuai kerana tidak menampakkan nama penuh pakatan berkenaan.

"Dia (ROS) nak supaya kita sebut kedua-dua perkataan iaitu Pakatan Harapan. Yang ada ini (perkataan) HARAPAN saja," kata Dr Mahathir.

Pada 21 Okt lalu pula - selepas belum mendapat sebarang maklum balas daripada ROS - Dr Mahathir menyatakan rasa kecewanya kerana HARAPAN masih belum didaftarkan walaupun logo baru sudah dikemukakan.

Mahathir mendakwa kelewatan kelulusan itu merupakan bayangan ketakutan BN untuk menghadapi HARAPAN pada pilihan raya umum akan datang.

“Kita dah bagi tahu kita nak kita didaftar. Kalau ada silap bagi tahu kita boleh ubah. Tapi nampak perasaan takut sangat kepada Pakatan Harapan ini.

“Cara nak kalahkan Pakatan Harapan ini dengan tak didaftarkan. Inilah ketakutan Datuk Seri Najib (Razak).

“Tak berani lawan Pakatan Harapan. Macam-macam cara dilakukan,” katanya di Alor Setar, Kedah.

Lihat Komen
ADS