Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
31 kes baru penderaan seksual difail terhadap pegawai PBB
Diterbitkan:  Nov 4, 2017 11:28 AM
Dikemaskini: 3:35 AM

GLOBAL Tiga puluh satu kes baru mengenai dakwaan penderaan seksual atau eksploitasi oleh kakitangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), hampir separuh daripadanya melibatkan agensi pelarian PBB, telah difailkan antara bulan Julai dan September, kata PBB pada hari Jumaat.

Bukan semua dakwaan itu telah disahkan dan setengahnya dalam fasa penilaian awal, kata jurucakap PBB, Stephane Dujarric dalam satu taklimat media.

Dalam tempoh tiga bulan itu, 14 siasatan telah dimulakan dan satu kes telah terbukti berlaku, katanya.

Dari 31 kes itu, 12 melibatkan anggota tentera dari operasi pasukan pengaman termasuk di Republik Afrika Tengah dan Mali.

Majoriti kes kakitangan awam, 15 melibatkan pejabat Pesuruhjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu untuk Pelarian (UNHCR).

Tiga kes melibatkan Pertubuhan Antarabangsa untuk Migrasi (IOM) dan satu membabitkan Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef).

UNHCR dan Unicef ​​tidak segera menjawab permintaan untuk komen di luar waktu pejabat. IOM tidak dapat dihubungi di luar waktu pejabat.

Selama beberapa dekad, media dan laporan PBB telah mendedahkan eksploitasi dan penderaan seksual oleh kakitangan awam PBB di Haiti hingg ke Darfur, dengan operasi di Republik Afrika Tengah yang terbaru menjadi tajuk berita.

Jenis baru pengumpulan data yang bermula pada bulan Januari, kata Dujarric, adalah sebahagian daripada inisiatif PBB untuk meningkatkan ketelusan berhubung dakwaan eksploitasi dan penderaan seksual.

"Kami melihat tuduhan yang berlaku sejak beberapa tahun lalu," katanya, kerana "orang berasa lebih bebas dan selamat untuk tampil ke hadapan."

Berbelas kes dakwaan yang dilaporkan berlaku pada tahun 2017, dua tahun lepas dan enam lagi pada tahun 2015 atau sebelumnya. Sebelas kes tidak ada tarikh, kata Dujarric.

Sepuluh kes melibatkan penderaan seksual dan 19 eksploitasi seksual, dengan dua lagi tidak diketahui.

[Baca berita penuh]

- Reuters

Lihat Komen
ADS