Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Polis: 'Mereka berkuasa’ tak senang umat Islam hadir nyalaan lilin

INKUIRI SUHAKAM l Pegawai penyiasat yang menyiasat kehilangan Paderi Raymond Koh percaya ada kemungkinan bahawa "mereka yang berkuasa" tidak berpuas hati dengan kehadiran umat Islam yang menghadiri majlis menyalakan lilin untuk paderi yang hilang.

Memberi keterangan kepada siasatan awam Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) terhadap kehilangan Koh hari ini, Supari Mohammad juga bersetuju bahawa berita tentang remaja Islam yang menukar agama mengganggu sesetengah pihak.

Ditanya oleh seorang peguam yang mewakili keluarga Koh sama ada beliau percaya bahawa "Mereka yang berkuasa di luar sana" yang mahu mengubah sentimen orang ramai, Supari tidak menolak kemungkinan itu.

Pegawai itu sebelum ini ditanya sama ada pengumuman polis mengenai penyiasatan terhadap dakwaan cuba memurtadkan oleh Koh, dan juga kegiatan berdakwah di Kangar, Perlis dan Johor, dibuat untuk meyakinkan orang ramai bahawa penculikan tersebut adalah wajar, “sekurang-kurangnya di kalangan dari perspektif penganut Islam yang moderat.”

Supari juga mengakui bahawa ini adalah satu kemungkinan.

Bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar mendakwa selepas penculikan itu, pihak polis menerima laporan mengenai Koh yang didakwa melakukan aktiviti evangelis terhadap remaja Islam di Kangar.

Walau bagaimanapun, Supari mengakui hari ini bahawa remaja yang dipersoalkan tidak membuat sebarang laporan, tetapi hanya memberikan kenyataan kepada polis.

"Sebuah NGO yang membuat laporan itu," jelasnya.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS