Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Hadi: Arab Saudi dan Mesir kawan Zionis
Diterbitkan:  Nov 25, 2017 6:40 PM
Dikemaskini: 10:48 AM

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menyelar negara Teluk termasuk Arab Saudi sebagai sekutu Zionis selepas Kesatuan Ulamak Muslimin Sedunia (IUMS) yang beliau adalah naib presidennya disenaraikan sebagai pengganas.

Abdul Hadi berkata, tidak mengejutkan apabila IUMS disenaraikan sebagai pengganas oleh Arab Saudi, Mesir, Emiriah Arab Bersatu dan Bahrain kerana negara-negara itu menjalinkan hubungan dengan Israel.

“Negara yang mengeluarkan senarai pengganas ini telah mengamalkan politik peneutralan hubungan dengan Israel dan negara-negara dalam rangkaian Mason-Zionis Antarabangsa.

“Pendekatan politik sebegini sebenarnya ibarat kapal yang berlayar sesat di lautan samudera yang luas.

“Mereka tidak mempunyai jati diri untuk membuat keputusan secara bebas berpandukan nilai-nilai mulia walaupun sudah lama melalui zaman-zaman kegelapan dan penindasan yang sepatutnya menjadi pengajaran kepada mereka, “ katanya dalam satu kenyataan hari ini.

Khamis lalu empat negara Teluk itu dilaporkan melabelkan IUMS, Majlis Islam Antarabangsa “Massaaa”, dan 11 individu dalam senarai pengganas.

IUMS merupakan kumpulan berpangkalan di Qatar yang diasaskan ahli akademik Yusuf al-Qaradawi. Empat negara Teluk itu kini mempunyai perselisihan dengan Qatar dan telah memutuskan hubungan dengan negara itu.

Dalam kenayataannya, Hadi berkata empat negara itu lebih percaya kepada Zionis berbanding Allah dan Islam.

“Bangsa Arab asalnya menjadi mulia kerana Islam akan tetapi kini bakal hancur dengan kejahatan mereka sendiri yang mengiktiraf rejim Zionis serta mengabaikan Palestin dan kesuciannya.

“Mereka didorong rasa percaya dan kagum kepada penguasa-penguasa Yahudi Zionis melebihi kepercayaan kepada Allah, Islam dan umat Islam,” katanya.

Ketua Polis Mohamad Fuzi Harun berkata Malaysia tidak bimbang dengan kaitan Hadi dengan IUMS.

“Tiada ancaman daripada penglibatannya (Hadi) dengan kumpulan itu,” katanya dipetik sebagai berkata dalam The Star.

Lihat Komen
ADS