Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Zahid mahu baca laporan Malaysiakini dulu
Diterbitkan:  Nov 29, 2017 5:42 PM
Dikemaskini: 9:56 AM

Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Zahid Hamidi berkata beliau akan meneliti laporan eksklusif Malaysiakini berkaitan urus niaga hartanah di Melbourne yang melibatkan Majlis Amanah Rakyat (MARA) terlebih dahulu sebelum mengeluarkan sebarang kenyataan.

“Saya belum baca laporan itu lagi, biar saya kaji dulu laporan itu,” katanya dalam sidang media di parlimen.

Beliau diminta mengulas dakwaan bagaimana sekumpulan rakyat Malaysia membuat untung RM60 juta daripada urus niaga hartanah di ibu negara Australia.

Malaysiakini melaporkan MARA dan anak syarikatnya Mara Incorporated Sdn Bhd (Mara Inc) membeli sebuah syarikat yang “dijual” pada mereka oleh pegawai dan kroni Mara Inc, lima tahun tahun lalu.

UniLodge, bangunan 12 tingkat di Melbourne tengah, “dijual” kepada Mara Inc dengan harga A$41.8 juta (kira-kira RM138 juta) ketika harga pasaran dan nilai transaksi hanya bernilai A$23.5 juga (kira-kira RM77.6 juga).

Wang itu dibayar kepada syarikat lahu (shell company ) AS$2 di Caribbean, yang mendakwa memiliki kepentingan terhadap bangunan di Melbourne.

Melalui transaksi web dan syarikat-syarikat diperbadankan di British Virgin Islands (BVI), berjuta-juta dolar bertukar tangan melalui perjanjian jual beli.

[Baca berita asal]

Lihat Komen
ADS