Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
Mahkamah Agung AS lulus sekat 6 negara Muslim

GLOBAL l Mahkamah Agung AS semalam memberi kemenangan kepada Presiden Donald Trump dengan meluluskan sekatan masuk ke negara itu terhadap rakyat dari enam negara majoriti Muslim yang akan berkuatkuasa serta merta meski perbicaraan mencabar keputusan itu masih berjalan di mahkamah peringkat lebih rendah.

Mahkamah yang terdiri daripada enam anggota, dengan dua hakim tidak bersetuju, meluluskan permintaan menggugurkan dua injuknsi mahkamah peringkat lebih rendah yang telah menyekat sebahagian larangan itu, yang merupakan versi ketiga dari dasar yang ingin dilaksanakan Trump seminggu selepas menjadi presiden.

Tindakan mahkamah tinggi itu bererti sekatan itu akan dikuatkuasakan terhadap rakyat dari negara Chad, Iran, Libya, Somalia, Syria dan Yemen yang ingin masuk ke AS. Presiden parti Rebublikan itu berkata larangan berkenaan diperlukan bagi melindungi AS daripada pengganas militan Islam.

Dalam satu kenyataan, peguam negara AS Jeff Session menyifatkan tindakan mahkamah itu sebagai “kemenangan penting bagi memastikan keselamatan rakyat Amerika.”

Sessions berkata pentadbiran Trump yakin majoriti hakim “membenarkan pengisytiharan yang mengikut undang-undang oleh presiden bagi memastikan keselamatan negara kita dikuatkuasakan.”

Sekatan itu sebelum ini dicabar dalam beberapa saman berasaingan oleh Hawaii dan Kesatuan Kebebasan Sivil Amerika (ACLU). Kedua-dua pencabar itu berkata sekatan terbaru itu, seperti sekatan sebelum ini, mendiskriminasi Muslin yang bertentangan dengan Perlembagaan AS dan tidak boleh dilakukan mengikut undang-undang imigresen.

Ketika bertanding sebagai calon presiden, Trump berjanji akan melaksanakan “sekatan sepenuhnya terhadap orang Islam memasuki AS”. Pada minggu lalu, Trump berkongsi klip video anti-Muslim yang dikirim pemimpin parti konservatif Britain.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS