Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Pegawai imigresen bantu 'lincirkan' kemasukan warga asing
Diterbitkan:  Dec 12, 2017 4:19 PM
Dikemaskini: 8:23 AM

Jabatan Imigresen menahan beberapa pegawainya di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA) yang disyaki terlibat melakukan tindakan tidak berintegriti berikutan laporan pembolosan warganegara asing khususnya Bangladesh melalui sindiket terancang.

Ketua pengarahnya Datuk Seri Mustafar Ali berkata pegawai terbabit masih ditahan di Ibu Pejabat Jabatan Imigresen Putrajaya untuk siasatan lanjut.

Katanya pada masa sama pihak jabatan turut mengambil tindakan dalaman.

Tanpa mendedahkan bilangan pegawai yang ditahan itu, beliau berkata tindakan serta-merta sudah diambil dengan penahanan pegawai terbabit dan mereka masih disoal siasat.

"Sekiranya terbukti mereka terlibat dalam sebarang pelanggaran integriti, tindakan tegas dan pencegahan akan dikenakan termasuk buang kerja.

"Tetapi ia bergantung kepada sejauh mana pembabitan mereka dalam perkara ini.

"Mengenai tindakan dalaman itu, saya tidak mahu mendedahkan secara spesifik tetapi pasti ada tindakan tegas.

"Kami akan pasti lakukan tangkapan ke atas pegawai dan dalang terlibat kalau jelas terlibat," katanya dalam sidang media selepas Perhimpunan Bulanan Jabatan Imigresen di Putrajaya hari ini.

Bincang dengan IGP

Khamis lalu, sebuah akhbar tempatan mendedahkan buruh haram warga Bangladesh diseludup masuk ke negara ini melalui KLIA setiap hari dengan diuruskan empat sindiket besar yang beroperasi di Kuala Lumpur dan Dhaka, Bangladesh.

Sindiket terbabit dikatakan membawa keuntungan RM5.2 juta setahun dengan mengenakan bayaran antara RM15,000 hingga RM20,000 bagi setiap seorang yang diseludup.

Bayaran berkenaan dikatakan menjadi 'wang pelincir' kepada beberapa pihak berkuasa terutama anggota dan pegawai Jabatan Imigresen serta pihak Kedutaan Malaysia di Dhaka.

Mustafar berkata pihaknya juga telah menghantar satu pasukan unit tindakan khas ke Bangladesh pada Ahad lalu yang dianggotai oleh pegawai Bahagian Visa, Pas dan Permit, Bahagian Integriti dan Bahagian Khidmat Ekspatriat bagi memperkukuhkan prosedur operasi standard pengeluaran visa kepada pelawat dari Bangladesh.

Katanya, beliau sudah berbincang dengan Ketua Polis Negara Tan Sri Mohamad Fuzi Harun semalam berhubung pendedahan laporan pembolosan warganegara Bangladesh di KLIA.

Kata polis berpendapat, masih awal untuk didedahkan mengenai kes itu.

"Apabila dikatakan ada pembolosan, dalang di luar melakukannya untuk mengaut laba, keuntungan dan imbuhan manakala dalang di dalam, pasti kita ambil tindakan tegas.

“Jadi, beberapa tindakan semakan yang memerlukan penelitian lanjut termasuk orang lain yang terlibat dibuat di KLIA malah tindakan bersama Polis Diraja Malaysia akan diteruskan," kata beliau.

Cepat, tepat dan jimat

Mustafar menegaskan pihaknya sentiasa peka dengan situasi sebegini dan langkah-langkah proaktif dilakukan bagi memastikan keselamatan tidak dikompromi.

Menurutnya, tindakan lebih tegas dan konsisten dilakukan oleh pihaknya dalam usaha mengesan ejen-ejen dan sindiket yang dipercayai cuba untuk memperalatkan pegawai-pegawai imigresen terutama di pintu masuk.

"Dulu, kita ketahui kononnya lambakan warga Bangladesh yang datang bekerja di Malaysia dan saya telah menghantar pasukan penyiasatan ke Dhaka dan selepas itu, dapat keizinan daripada timbalan perdana menteri, kita hantar satu pasukan petugas khas untuk mempercepatkan proses pekerja asing masuk ke Malaysia. Kita tidak mahu ada ‘backlog’. Ini telah diselesaikan," katanya.

Dalam perkembangan lain, beliau berkata Jabatan Imigresen bersedia menerima permohonan daripada majikan untuk mendapatkan permit khas pembantu rumah asing yang boleh dibuat melalui sistem dalam talian mulai 1 Jan tahun depan.

"Proses ini adalah cepat, tepat dan jimat, dan permohonan yang dibuat tanpa melalui ejen atau orang tengah mengambil tempoh tujuh hingga 16 hari dengan syarat semua dokumen sokongan yang disediakan itu mematuhi prasyarat permohonan itu," katanya.

Mustafar berpendapat langkah pengambilan secara terus pembantu rumah dari negara sumber dapat mengurangkan kos dan beban majikan serta mengekang kegiatan permerdagangan dan perhambaan manusia daripada terus berleluasa.

Mulai 1 Jan depan, majikan hanya perlu membayar RM3,500 hingga RM4,000 yang melibatkan kos levi, pas lawatan kerja sementara, visa dan proses yang ditetapkan mengikut negara dan kos tiket penerbangan berbanding bayaran kepada ejen mencecah antara RM12,000 hingga RM18,000.

Dalam pembentangan Bajet 2018, Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mengumumkan kerajaan kini memberi pilihan kepada majikan untuk mengambil pembantu rumah asing secara langsung dari sembilan negara sumber tanpa melalui ejen.

- Bernama

Lihat Komen
ADS