Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
PAS ramal lebih banyak 'benda pelik' keluar dari Mahathir

Naib Presiden PAS Datuk Mohd Amar Nik Abdullah percaya bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan terus melakukan pelbagai tindakan 'pelik' demi meraih sokongan menjelang pilihan raya umum (PRU) ke-14.

Menurut beliau, berdasarkan pengalaman lalu tidak mustahil Dr Mahathir akan lakukan apa saja demi mencapai kepentingan politiknya.

"Semua itu politik terdesak yang ditunjukkan Dr Mahathir kerana kita nampak beliau sudah tidak tahu lagi cara untuk mendapatkan sokongan.

“Berdasarkan pengalaman kita, Dr Mahathir ini dilihat boleh buat apa sahaja, mungkin dekat PRU ke-14, ada benda-benda lain lagi yang pelik akan keluar," katanya kepada media selepas program ceramah PAS di Kampung Lundang, Kota Bharu, malam tadi.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas pendirian terbaru Dr Mahathir yang mahu bekas timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim dibebaskan dari penjara.

Suatu ketika dulu Dr Mahathir adalah antara watak penting yang menyebabkan Anwar tersingkir daripada kerajaan dan parti, sebelum dihukum penjara.

Lawan kerosakan dibuat sendiri

Anwar kini menjalani hukuman penjara di Sungai Buloh atas sabitan kes liwat kali kedua. Beliau serta keluarga dan penyokongnya bertegas tuduhan dan sabitan bagi kedua-dua kes berkenaan bersifat politik.

Tindakan itu kemudian mencetuskan gelombang reformasi yang mendesak supaya Dr Mahathir berundur daripada jawatan perdana menteri.

Dr Mahathir pernah menjadi seteru ketat Anwar dan keluarganya sebelum keadaan menjadi sebaliknya baru-baru ini.

Malah pada 13 Dis lalu beliau mengeluarkan kenyataan bersama dengan peguam hak asasi manusia dari AS, Kimberly Motley, yang menganggap Anwar sebagai tahanan politik dan perlu dibebaskan segera.

Mengulas lanjut, Mohd Amar yang juga timbalan menteri besar Kelantan berkata, rakyat sedia maklum Dr Mahathir adalah individu yang bertanggungjawab membawa Anwar ke penjara.

"Saya percaya, rakyat sama sekali tidak akan terpengaruh dan terperdaya dengan politik Dr Mahathir ini.

"Dia singkirkan Anwar, zaman Pak Lah (Tun Abdullah Ahmad Badawi) dia angkat Najib, sekarang dia lawan Najib.

"Dr Mahathir ini dia berlawan dengan kerosakan yang dibuatnya dulu," ujarnya.

Lihat Komen
ADS