Paling Popular
Terkini
Lagi berita seperti ini
mk-logo
Berita
'MAHB langgar garis panduan ICAO dengan naikkan caj PSC'
Diterbitkan:  Dec 21, 2017 2:28 PM
Dikemaskini: 6:35 AM

Malaysia Airport Holdings Berhad (MAHB) didakwa melanggar garis panduan bagi membenarkan kenaikan Caj Perkhidmatan Penumpang (PSC) di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur 2 (KLIA2).

Anggota Parlimen Petaling Jaya Utara, Tony Pua mendakwa MAHB mengabaikan beberapa klausa yang ditetapkan oleh Pertubuhan Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) mengenai PSC.

"ICAO secara khusus mengatakan bahawa 'secara umum, operator pesawat dan pengguna lapangan terbang lain, termasuk pengguna akhir, tidak boleh dikenakan caj untuk kemudahan dan perkhidmatan yang tidak digunakan'.

"Oleh itu, MAHB dengan jelas melanggar garis panduan ini apabila ia menaikkan PSC di KLIA2. Ini sangat mudah kerana kemudahan dan perkhidmatan yang disediakan di KLIA2 jauh lebih rendah daripada KLIA," kata Pua dalam satu kenyataan hari ini.

MAHB dan Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (Mavcom) akan menaikkan PSC di KLIA2 dari RM50 bagi setiap penumpang kepada RM73 bermula 1 Januari 2018 bagi menyamakan caj dengan KLIA.

Dalam mewajarkan kenaikan caj itu, MAHB berkata KLIA2 bukan terminal kos rendah, tetapi terminal tetap kedua bagi KLIA, manakala Mavcom berkata kedua-dua syarikat penerbangan itu menyediakan kualiti perkhidmatan yang sama.

"Jika MAHB dan Mavcom berkeras menaikkan caj di KLIA2, maka mereka mesti membuktikan bagaimana KLIA2 adalah sama dengan KLIA kepada rakyat Malaysia yang marah di luar sana.

"Sekiranya mereka gagal berbuat demikian, maka ia tidak dapat menjelaskan bahawa keseluruhan perbelanjaan kenaikan harga adalah untuk membuat lebih banyak keuntungan kepada MAHB, terutamanya sejak MAHB mengambil alih berbilion ringgit hutang untuk membiayai kerugian RM4 bilion KLIA2," kata Pua merujuk kepada kos tambahan dalam membina lapangan terbang kedua itu.

Selain Pua, syarikat penerbangan kos rendah terkemuka di Malaysia, AirAsia adalah antara yang menentang kenaikan harga berkenaan.

 

Lihat Komen
ADS