Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Adakah kawasan anda dalam laluan HSR KL-S'pura?
Diterbitkan:  Dec 29, 2017 9:44 AM
Dikemaskini: 3:29 AM

KINIGUIDE | Jajaran laluan untuk projek Keretapi Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura kini boleh disaksikan untuk penelitian awam, tetapi untuk mengakses maklumat itu merupakan satu cabaran.

Jajaran landasan tidak boleh didapati secara dalam talian atau diterbitkan di akhbar. Sebaliknya, ia hanya boleh diakses di ibu pejabat Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) atau pejabat kerajaan tempatan yang berkaitan.

Kawasan yang ditinjau Malaysiakini mendedahkan bahawa sesetengah komuniti di sepanjang jajaran sekarang tidak sedar mengenai perkara itu.

Penduduk yang tahu mengenainya telah memulakan kempen untuk menghalang rumah, kejiranan dan tanah mereka diambil alih.

Satu-satunya cara untuk mengkaji peta berkenaan adalah dengan menggunakan komputer yang disediakan untuk tujuan itu di tempat pameran awam HSR.

Kajian sepintas lalu oleh Malaysiakini mendapati sekurang-kurangnya sembilan kawasan kediaman di Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka terletak dalam laluan jajaran sekarang.

Peta-peta, yang disediakan oleh rakan penyampaian projek itu, MyHSR Corp, menunjukkan jajaran melalui garis kuning manakala garisan merah menandakan zon penampan. Sebarang perubahan kepada jajaran itu mestilah di dalam zon ini.

Senarai antara kawasan yang mungkin terjejas:

Kampung Baru Salak Selatan, Kuala Lumpur

- Terdapat kira-kira sembilan rumah di Jalan 27.



Kampung Dato 'Abu Bakar Baginda, Kajang, Selangor

- Sekurang-kurangnya 100 kawasan tanah rizab Melayu, di mana terdapat kira-kira 400 rumah di Jalan Anggerik, Lorong Mawar Putih, Lorong Anggerik, Jalan Cempaka Biru dan Jalan Kemboja, mungkin terjejas.

- Pada masa ini, cadangan adalah untuk membina stesen HSR Bangi-Putrajaya di sini.



Kampung Sungai Merab Hulu, Kajang, Selangor

- Kira-kira 14 bangunan di sekitar kawasan itu mungkin akan terjejas.



Sekata Vista, Sepang, Selangor

- Empat banglo dalam kawasan pembangunan mewah ini mungkin akan terjejas.



Desa Bestari, Sepang, Selangor

- Sekurang-kurangnya lima rumah di Jalan Desa Bestari 1, Jalan Desa Bestari dan Jalan Permai kemungkinan akan terjejas.


 

Desa Salak Permai, Nilai, Negeri Sembilan

- Jajaran sekarang merentasi empat deretan rumah di Jalan Cempaka 34 dan Jalan Cempaka 35.


 

Felda Sendayan, Negeri Sembilan

- Beberapa rumah berhampiran SK Sendayan dan satu seksyen SMK (Felda) Sri Sendayan mungkin akan terjejas.

 


 

Taman Satu Krubong, Melaka

- Keseluruhan deretan rumah di kawasan perumahan yang bakal siap sepenuhnya di sepanjang Jalan Samarinda 6 - dengan beberapa laporan menjangka sebanyak 73 buah rumah - mungkin akan terjejas.

- Semakan dengan pemilik rumah mendedahkan bahawa projek itu wujud dan bahawa mereka telah memulakan proses bantahan mereka.


 

 

 

Taman Bemban Baru, Melaka

- Ia menjejaskan beberapa rumah dan restoran di Jalan Bemban Jaya 5, Jalan Lubuk Kasau dan Jalan BB1.


 

Adakah pengambilalihan kawasan terjejas boleh dielakkan?

Beberapa bahagian trek adalah di bawah tanah, manakala laluan lain dan kebanyakan stesen terletak di kawasan yang tidak didiami.

Perbadanan itu sebelum ini menjelaskan bahawa landasan itu perlu dibina selurus mungkin untuk membolehkannya mengangkut penumpang dari ibu negara ke Singapura dalam masa 90 minit, pada kelajuan 320km sejam.

CEO MyHSR Corp, Mohd Nur Ismal Mohamed Kamal berkata usaha dibuat untuk mengurangkan impak sosial, tetapi pengambilalihan beberapa hartanah "tidak dapat dielakkan."

"MyHSR telah mengenal pasti bilangan rumah dan bangunan yang terjejas semasa peringkat perancangan untuk mengenal pasti jajaran optimum sambil mengurangkan impak sosial keseluruhan," katanya kepada Malaysiakini.

Malaysiakini mengamati bahawa selain dari lokasi-lokasi yang disenaraikan di atas, sebahagian besar landasan telah dirancang jauh dari kawasan penduduk, yang akan mengurangkan kesan sosialnya.

Bagaimana jika HSR melalui di bawah hartanah saya?

Secara tentatif, satu-satunya bahagian laluan bawah tanah adalah sepanjang 8km di antara Salak Selatan dan Serdang.

Bagi hartanah tersebut, mereka mungkin diambilalih, tetapi mereka tidak semestinya akan dirobohkan, kerana kerajaan akan membahagikan hakmilik tanah menjadi komponen strata.

"Tidak semestinya perlu dalam projek kereta api untuk mengambil alih tanah ini kerana ia bergantung kepada kedalaman jajaran kereta api dan teknik pembinaan yang digunakan.

"Walau bagaimanapun, jika perlu, pemilik tanah akan diberi pilihan untuk mengadakan perjanjian bersama MyHSR Corp.

"Di bawah perjanjian itu, tanah yang terjejas akan dikenakan satu syarat untuk mengehadkan kedalaman berdasarkan undang-undang tanah yang digunapakai.

"Semasa tempoh pembinaan, MyHSR akan mencari pilihan terbaik untuk membantu pemilik mengosongkan tanah dan sebarang pampasan akan ditawarkan berdasarkan perjanjian kedua-dua pihak, " kata Mohd Nur Ismal.

Sekiranya pemilik tanah memutuskan untuk tidak membuat perjanjian bersama, kerajaan perlu mengambi alih tanah itu dan apa-apa struktur yang dibina di atasnya dan membayar pampasan mengikut nilai pasaran.

Bolehkah membantah jajaran tersebut?

Maklum balas atau bantahan boleh dikemukakan kepada MyHSR di tempat pemeriksaan awam. Sesetengah komuniti telah mengadakan dialog dengan pegawai MyHSR ekoran bantahan mereka.

Mohd Nur Ismal memberitahu Malaysiakini bahawa jajaran itu tidak muktamad, dan pihak berkepentingan masih mempunyai masa untuk memberi maklum balas.

Mereka yang ingin berbuat demikian mesti bertindak segera, kerana tempoh pemeriksaan awam dua bulan akan berakhir pada 31 Januari 2018.

Mengapa jajaran laluan tidak boleh didapati dalam talian?

Setakat ini, peta "Hawkeye" yang terdapat di laman web HSR adalah yang paling dekat dengan versi dalam talian jajaran peta, tetapi ia mempunyai fungsi yang sangat terhad.

Mohd Nur Ismal menjelaskan bahawa peta yang di tempat pemeriksaan tidak dimuatnaik untuk pemeriksaan awam kerana ia tidak dimuktamadkan, dan plot yang diperuntukkan untuk diambil alih masih dikaji.

Beliau berkata ia hanya akan dimuktamadkan selepas mengambil lits maklum balas yang dikumpul semasa pemeriksaan awam.

Proses pengambilan tanah sebenarnya dijadualkan bermula pertengahan 2018.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS