Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Amanat Hadi keluar kerana Umno dulu teruk - PAS
Diterbitkan:  Jan 2, 2018 12:44 PM
Dikemaskini: 4:49 AM

Amanat Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang dikeluarkan pada 1981 sesuai pada masanya kerana Umno di bawah kepimpinan bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pada ketika itu teruk.

Ketua Dewan Ulama PAS, Datuk Mahfodz Mohamed berkata Umno kini tidak seperti dahulu apabila parti itu mengambil pendekatan berbeza untuk mendekatinya, lapor Utusan Malaysia.

“Amanat Haji Hadi (Abdul Hadi) dikeluarkan ketika itu sesuai dengan waktunya kerana Umno di bawah kepimpinan Dr Mahathir waktu itu amat teruk, anti-Islam.

“Sekarang pendekatan kita berubah terhadap Umno sebab parti itu hari ini tidak macam Umno bawah Dr Mahathir dulu, bila kita beri penerangan hari ini, Alhamdulillah sedikit sebanyak diterima.

“Kalau dulu, asal Islam sahaja ditentang,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

Mahfodz mengulas tindakan Dr Mahathir yang menyalahkan mufti kerana tidak menegur Amanat Hadi sehingga tercetusnya tragedi Memali pada 1985.

Justeru beliau mengulangi desakan sekali lagi supaya satu Suruhanjaya Siasatan Diraja (RCI) ditubuhkan bagi merungkai kebenaran di sebalik tragedi Memali yang meragut 18 nyawa.

“Sebab itu, PAS bersetuju apabila ada pihak yang mencadangkan RCI ditubuhkan bagi siasat semula kes Memali ini. PAS sokong penuh.

“Biarkan satu suruhanjaya siasatan yang bebas buat kerja, siasat betul-betul siapa yang bertanggungjawab,” beliau dilaporkan sebagai berkata.

Naib Presiden PAS, Idris Ahmad turut membuat desakan yang sama supaya RCI itu diwujudkan.

“Biar RCI siasat, tidak tahu beliau (Dr. Mahathir) nak salahkan siapa pula esok. Sama ada beliau nak jawab tidak tahu, itu terpulang kepada beliau,” Idris dipetik sebagai berkata.

Lihat Komen
ADS