Paling Popular
Terkini
story images
story images
mk-logo
Berita
Mahkamah tolak permohonan Najib, 1MDB ketepi saman GANT1

Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur hari ini menolak permohonan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, 1MDB dan kerajaan untuk membatalkan saman yang difailkan oleh sekumpulan pemimpin Pemuda Pakatan Harapan (HARAPAN) yang mencabar pembayaran yang dibuat kepada International Petroleum Investment Company (IPIC).

Hakim Datuk Hue Siew Kheng berkata, pemuda Gerakan Anak Muda Tolak Najib (GANT1) mempunyai lokus standi (kedudukan undang-undang) untuk memulakan saman itu sebagai rakyat prihatin berdasarkan kenyataan Menteri Kewangan Kedua Datuk Johari Abdul Ghani pada 1 Ogos 2016, bahawa Malaysia akan mencabar tuntutan IPIC di Mahkamah Antarabangsa Timbangtara.

Peguam mereka Haniff Khatri Abdulla berkata dalam masa kurang setahun selepas kenyataan itu, 1MDB bersetuju, selepas proses timbang tara, membayar IPIC melalui dua bayaran.

"Oleh itu, hakim berpendapat bahawa defendan gagal memberi bahan yang mencukupi di mahkamah ini tentang mengapa ia berlaku dan terdapat kes yang memerlukan penjelasan lanjut dalam perbicaraan," katanya kepada pemberita selepas keputusan itu dibuat di dalam kamar.

Berikutan itu, Haniff berkata Najib, 1MDB dan kerajaan telah diperintahkan oleh Hakim Hue untuk memfailkan pernyataan pembelaan mereka sebelum akhir bulan ini dan menetapkan pengurusan kes pada 30 Jan.

Hakim juga menolak permohonan lisan oleh peguam Najib, Datuk Mohd Hafarizam Harun dan peguam 1MDB, Tan Hock Chuan untuk penangguhan dalam memfailkan pembelaan.

Hafarizam berkata, bahawa beliau akan memfailkan rayuan terhadap keputusan hari ini di Mahkamah Rayuan dan juga untuk penangguhan yang ditolak itu.

GANT1 memfailkan saman tersebut pada bulan Julai tahun lalu untuk menghentikan pembayaran kepada IPIC.

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS