Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
'Semakan kehakiman persempadanan semula SPR hampir mustahil'
Diterbitkan:  Jan 11, 2018 7:08 PM
Dikemaskini: 11:20 AM

Beberapa keputusan yang dibuat oleh Mahkamah Rayuan baru-baru ini menjadikan hampir mustahil untuk mencabar cadangan persempadanan semula Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di mahkamah, kata peguam Syahredzan Johan.

Beliau berkata demikian meskipun cadangan persempadanan semula didakwa melibatkan malapportionment (pengagihan saiz kawasan tidak sama) dan gerimander.

Seperti dinyatakan Syahredzan, Mahkamah Rayuan memutuskan pada 14 Ogos bahawa cadangan persempadanan semula SPR itu bukanlah suatu keputusan, dan oleh itu tidak boleh melalui semakan kehakiman.

Keputusan Mahkamah Rayuan yang lain pada 18 Julai menekankan perkara sama.

"Apabila mahkamah berpendapat bahawa cadangan-cadangan ini bukanlah keputusan, dan tidak boleh dibuat semakan kehakiman kerana ia hanya cadangan, pertanyaannya adalah: Bilakah parti yang tidak berpuas hati boleh membawa perkara ini ke mahkamah?

"Adakah selepas inkuiri (tempatan)? Tetapi beberapa permohonan semakan kehakiman telah difailkan selepas inkuiri dibuat atau telah dijalankan. Bagaimana jika SPR tidak mengambil kira atau menolak bantahan anda? Apa yang boleh dilakukan?"

"Adakah ini bermakna anda hanya boleh mengambil tindakan sebaik sahaja laporan telah disediakan dan dibentangkan perdana menteri di parlimen?

"Tetapi kemudian anda akan mempunyai isu dengan keistimewaan parlimen,"kata Syahredzan dalam simposium Majlis Peguam hari ini, dalam sesi bertajuk" Pilihanraya bebas dan Adil: Fakta atau Fiksyen? "

[Baca berita penuh]

 

Lihat Komen
ADS