Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Benarkah itu kenyataan Anwar dari penjara, soal Nur Jazlan

Timbalan Menteri Dalam Negeri Datuk Nur Jazlan Mohamed mempersoalkan tindakan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mengeluarkan kenyataan meskipun Ketua Umum PKR itu masih dalam tempoh tahanan.

Menurutnya, ini kerana sebarang bentuk komunikasi yang dikeluarkan oleh seorang banduan adalah dikawal dan perlu mendapat kebenaran oleh Ketua Pengarah Jabatan Penjara.

"Sejak akhir-akhir ini, saya melihat banyak kenyataan dikeluarkan oleh Datuk Seri Anwar dan (saya tertanya) adakah kenyataan itu benar dikeluarkan oleh beliau," kata Nur Jazlan kepada pemberita selepas menyempurnakan Majlis Ulang Tahun Persatuan Kebajikan Anak Minangkabau negeri Johor kali ke-7 di Kompleks Tan Sri Mohamed Rahmat, di Johor Bahru hari ini.

Nur Jazlan berkata antara kenyataan yang didakwa dikeluarkan oleh Anwar termasuk PKR bersetuju secara prinsip dan mendapat 'restu' dengan cadangan Pakatan Harapan (HARAPAN) untuk menamakan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri.

"Adakah benar, beliau memberi kenyataan mengenakan tiga syarat untuk Tun Dr Mahathir menjadi calon perdana penteri serta ketua (memimpin) Pakatan Harapan.

"Kalau ada orang tengah yang membawa mesej daripada Anwar yang tidak diluluskan oleh Jabatan Penjara, ia merupakan satu kesalahan yang boleh memberikan impak kepada tempoh tahanannya," tambah beliau.

Selain itu, Nur Jazlan berkata sekiranya ada pihak ketiga yang membawa kenyataan daripada Anwar, tindakan boleh diambil termasuk hukuman tidak dibenarkan lagi berjumpa Anwar.

Baru-baru ini, PKR dilaporkan menetapkan syarat terhadap Dr Mahathir untuk menjadi perdana penteri.

Antara syarat yang dikenakan termasuk membebaskan Anwar dengan segera serta melantik beliau sebagai perdana menteri dalam tempoh enam hingga 12 bulan sebaik sahaja HARAPAN mengambil alih Putrajaya selepas pilihan raya umum ke-14 serta Dr Mahathir perlu bersetuju untuk melakukan reformasi kepada institusi-institusi penting di negara ini.

- Bernama

Lihat Komen
ADS