Paling Popular
Terkini
mk-logo
Berita
Hadi: PAS penentu siapa tubuh k'jaan jika dapat 40 kerusi
Diterbitkan:  Jan 13, 2018 4:28 PM
Dikemaskini: 8:33 AM

Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang menjangkakan tiada satu pun parti yang akan dapat kerusi yang cukup dalam pilihan raya umum (PRU) ke-14 untuk membentuk kerajaan.

Dalam masa sama, menurut Abdul Hadi, sekiranya PAS boleh dapat 40 kerusi, parti itu akan menjadi tempat kebergantungan parti lain yang ingin menubuhkan kerajaan.

“Jika PAS boleh mendapat 40 kerusi parlimen, parti lain yang tidak boleh nak tubuh (kerajaan) akan bergantung kepada 40 kerusi ini.

“Walau pun parti lain ada 100 kerusi, 80 kerusi, kerana nak tubuh kerajaan kena ada minima 112 kerusi.

“Jika PAS ada 40 kerusi, bermakna kita akan menjadi tempat kebergantungan siapa yang nak tubuh kerajaan. Dengan 40 kerusi ini kita (PAS) ada pengaruh dan boleh minta macam-macam,” katanya seperti dilapor Harakah Daily.

Abdul Hadi berkata demikian pada majlis Pelancaran Dana RM1 Juta ke Wisma Darul Iman di Masjid Rusila, di kawasan parlimennya di Marang, semalam.

Berdasarkan analisis oleh penganalisis Wong Chin Huat September lalu, pada PRU 2013, PAS bertanding 65 kerusi parlimen dan menang 21 daripadanya, enam kerusi itu kini dipegang oleh anggota parlimen Parti Amanah Negara (AMANAH).

PAS juga kini kehilangan Pokok Sena yang dipegang Datuk Mahfuz Omar yang keluar parti itu awal tahun ini.

Bekas pemimpin PAS itu belum menyatakan akan menyertai mana-mana parti lain.

[Baca berita penuh]

Lihat Komen
ADS